Til tross for inntoget av elbiler, har ikke danskenes bilpark vært eldre de siste 30 årene enn den er akkurat nå. Mikrobilene har skylden.
Den danske bilparken er i dag den eldste på 30 år. Ifølge den danske bilindustrien skyldes dette flere ting. Inkludert nedgang i nybilsalg og økning i antall eldre biler som holdes i gang.
Danmarks bilpark inneholder rekordmange personbiler som er fem år eller eldre. Samtidig har antallet nyere biler under fire år falt til et nytt lavmål.
Mellom 2015 og 2020 var antallet biler fra fem år og over relativt stabilt. Siden den gang har det økt betydelig.
Motsatt økte antallet nyere biler under fire år fra 2015 til 2020. Siden den gang har det gått betydelig ned.
– Selv om det selges massevis av nye elbiler i dag, toppet nybilsalget seg i 2020 og har aldri kommet tilbake til de rekordhøye salgstallene fra 2010-tallet, da mikrobilene var på topp.
– Bruktimporten av elbiler har også økt kraftig de siste årene, så det presser alderen opp, sier administrerende direktør i AutoBranchen Danmark. direktør Gitte Seeberg i en pressemelding og fortsetter:
– Mikrobiler har vist seg å være billige å holde i gang, og har gode bruktpriser, så danskene holder på dem.
– Det er kanskje også noen som har ventet på at det skal komme mindre og billigere elbiler på markedet, som så smått begynner å komme nå.
Blant nye biler er mellomstore SUV-er det mest populære segmentet. Blant eldre biler er det imidlertid småbilene i små- og mikrosegmentet som dominerer.
For ti år siden var bildet annerledes. Den gang var ikke SUV-er like utbredt, og mellomstore biler var mer populære.
Ifølge Danmarks Statistik vil gjennomsnittsalderen på danskenes bilpark være 9,6 år i 2024. Det er den høyeste på 30 år.
Statistikk viser at danskene beholder sine eldre biler lenger, og at flere nyere biler forlater flåten, trolig på grunn av leasing.
– Med inntoget av elbiler har det vært bekymring for om det ville gi verkstedene mindre å gjøre, men så langt ser det ut til at mange fortsatt har nok å gjøre, og den endrede alderssammensetningen i danskenes bilpark kan være en av årsakene, sier Gitte Seeberg.