Nye tall: Elbilen har færre havari enn fossilbilen

Ifølge det tyske svaret til FDM, ADAC, har nyere elbiler færre feil som tilsvarer havari i trafikken enn tilsvarende diesel- og bensinbiler.

Det kan godt hende at bensin i noen tilfeller er billigere enn strøm til elbilen. Les mer om det her .

På den annen side kan eiere av nyere elbiler se frem til flere problemfrie kilometer. Dette er konklusjonen til tyske ADAC i en ny rapport .

Elbiler, som er registrert for første gang i 2021, har i gjennomsnitt 3,6 færre feil som kan knyttes til havari i trafikken, pr. 1000 biler. I hvert fall hvis man sammenligner med biler med forbrenningsmotor.

Ifølge ADAC er det i snitt 2,8 krasj pr 1000 elbiler som er 3 år gamle. Mens det tallet for bensin- og dieselbiler er 6,4 krasj pr 1000 korkåper.

LES OGSÅ: 20 år gammel danske i kampen om Formel 1-sete: «Ingen kommentar»

Tyskerne sier at det vanligste sjåførene trenger veihjelp for er defekte eller flate batterier. Det nest vanligste problemet som krevde veihjelp i 2023 var motorproblemer. Mens elektriske problemer tok tredjeplassen.

Når det går galt for elbiler, skal imidlertid ikke eierne regne med å slippe så billig som driftskostnadene generelt er for elbiler.

Elbiler er svært dyre å reparere. Også dyrere enn diesel- og bensinbilene. Det er imidlertid ikke ofte det går galt i en elbil, selv når man tar i betraktning at biltypen er i undertall på veiene.

Det viser en undersøkelse som de tyske forsikringsselskapenes bransjeforening GDV står bak. Det er imidlertid mer enn én grunn til at elbiler koster mer å lappe sammen.

– Reparasjonskostnadene for elbiler er mye høyere. I gjennomsnitt er de mellom 30 og 35 prosent høyere enn for sammenlignbare biler med forbrenningsmotorer, sier direktør i GDV Jörg Asmussen i en pressemelding.

Det er som oftest batteriene i elbilene som sender verkstedregningen i været. Deretter kommer kostnadene til reparasjoner eller utskifting av den ofte svært kompliserte teknologien i elbilene.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker...

Spillapper: Hvorfor mobilfokuserte strategier trives i Danmark

Spillapper blomstrer blant danske spillere – og har faktisk...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...