Ifølge det tyske svaret til FDM, ADAC, har nyere elbiler færre feil som tilsvarer havari i trafikken enn tilsvarende diesel- og bensinbiler.
Det kan godt hende at bensin i noen tilfeller er billigere enn strøm til elbilen. Les mer om det her .
På den annen side kan eiere av nyere elbiler se frem til flere problemfrie kilometer. Dette er konklusjonen til tyske ADAC i en ny rapport .
Elbiler, som er registrert for første gang i 2021, har i gjennomsnitt 3,6 færre feil som kan knyttes til havari i trafikken, pr. 1000 biler. I hvert fall hvis man sammenligner med biler med forbrenningsmotor.
Ifølge ADAC er det i snitt 2,8 krasj pr 1000 elbiler som er 3 år gamle. Mens det tallet for bensin- og dieselbiler er 6,4 krasj pr 1000 korkåper.
LES OGSÅ: 20 år gammel danske i kampen om Formel 1-sete: «Ingen kommentar»
Tyskerne sier at det vanligste sjåførene trenger veihjelp for er defekte eller flate batterier. Det nest vanligste problemet som krevde veihjelp i 2023 var motorproblemer. Mens elektriske problemer tok tredjeplassen.
Når det går galt for elbiler, skal imidlertid ikke eierne regne med å slippe så billig som driftskostnadene generelt er for elbiler.
Elbiler er svært dyre å reparere. Også dyrere enn diesel- og bensinbilene. Det er imidlertid ikke ofte det går galt i en elbil, selv når man tar i betraktning at biltypen er i undertall på veiene.
Det viser en undersøkelse som de tyske forsikringsselskapenes bransjeforening GDV står bak. Det er imidlertid mer enn én grunn til at elbiler koster mer å lappe sammen.
– Reparasjonskostnadene for elbiler er mye høyere. I gjennomsnitt er de mellom 30 og 35 prosent høyere enn for sammenlignbare biler med forbrenningsmotorer, sier direktør i GDV Jörg Asmussen i en pressemelding.
Det er som oftest batteriene i elbilene som sender verkstedregningen i været. Deretter kommer kostnadene til reparasjoner eller utskifting av den ofte svært kompliserte teknologien i elbilene.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her