Lucid fortsetter å brenne av økonomi i et rasende tempo, selv om bilmerkets tap faktisk har krympet.
Det amerikanske bilmerket Lucid taper 2,3 millioner danske kroner hver gang en ny bil ruller av samlebåndet, omvendt er det ikke 'særlig ofte'.
I fjor bygde Lucid, som Tesla-direktør Elon Musk har kritisert for å ha støttet av en saudisk sugar daddy, i underkant av 8500 biler. 8.428 for å være nøyaktig.
Men det skader økonomien, og Lucid har dratt lommesmerten inn i 2024. I løpet av årets tre første måneder har bilmerket, som faktisk har bånd til Saudi-Arabia, tapt hele 4,7 milliarder danske kroner.
Dette fremgår av kvartalsregnskapet, som nettopp er offentliggjort .
LES OGSÅ: Svensk by vil forby alle veteranbiler uten katalysator
Det er imidlertid nesten 700 millioner DKK mindre enn Lucid la til i samme periode for bare ett år siden. Ledelsen fortsetter også å tro at det er lys i enden av tunnelen.
I januar kom det frem at Lucid-aksjene aldri hadde vært lavere. Den gang svevde den rundt 3 dollar, for så å faktisk falle ytterligere i april måned.
Nå har imidlertid aksjen nok en gang krøpet over 3 dollar. Imidlertid er det fortsatt langt bedre enn situasjonen Fisker Inc. og gründer Henrik Fisker står inn.
Akkurat nå har Fisker Inc. hvor huset til Henrik Fisker er mer verdt enn hele bilmerket, og ved fabrikken i Østerrike tror man ikke at produksjonen noen gang vil starte igjen.Les mer om det her .
Tilbake på Lucid, som nevnt, er fremtiden lysere. Administrerende direktør Peter Rawlinson tror det vil være mulig å bygge 9000 biler i år, og ifølge finansdirektør Gagan Dhingra er det fortsatt steder hvor Lucid kan spare penger.
Samtidig er det planer om å utvide modellprogrammet fra én til to modeller. Det er en SUV på vei. Det samme er knappene i kabinen. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her