Den elektriske Peugeot e-208 har kostet en formue. Men nå senker danske Wismo Group den med 150.000 kroner i Sverige. Dette skjer etter et prisfall i Danmark.
Peugeot-importøren Wismo Group har satt ned prisen på Peugeot e-208 med 150.000 svenske kroner i Sverige. Eller tilsvarende 104.000 danske kroner.
Prisen i Danmark har ikke endret seg denne gangen, og det betyr at prisen på en Peugeot e-208 er lavere her enn i Sverige.
Vi trenger imidlertid ikke lenger tilbake enn januar for å finne det danske prisfallet. Mer om det lenger ned i denne artikkelen.
Prisfallet kommer etter et elendig år for Peugeot på andre siden av Øresund. Importøren rakk ikke å selge mer enn 274 elbiler. Så nå prøver de å tømme varehusene med et smell på prisen.
– Vi har fått bedre priser fra fabrikken. Vi har vært i dialog lenge for å få den prisen vi ønsker, og nå har vi den, sier importøren til Elbilen .
Den danske prisen på Peugeot e-208 falt allerede i januar
– Og vi håper det vil øke elbilsalget vårt, sier David Lindahl fra Wismo Group til magasinet Elbilen i Sverige.
I tillegg til Peugeot e-208 har Peugeot valgt å sette ned prisene på to andre elbilmodeller. Dette er modellene E-3008 og E-5008, som begge er redusert med over 100.000 svenske kroner.
Prisfallet skyldes trolig nye utslippskrav fra EU. Reglene gjør at bilmerker må bygge langt flere elbiler enn det er etterspørsel etter. Hvis ikke, risikerer de å stoppe opp.
Størrelsen på bodene avhenger av modellprogrammenes gjennomsnittlige CO2-utslipp. Siden 1. januar har bøtegrensen vært 96,3 gram CO2 pr. kilometer. Og dette har bilprodusentene svært vanskelig for å leve opp til.
Kun høyere salg av elbiler vil redusere bilenes CO2-avtrykk og dermed redusere risikoen for store bøter. I hvert fall på papiret. EU har imidlertid brakt bilmerkene litt inn på moten på den fronten. Les mer om det her .
I Danmark ble prisen på Peugeot e-208 redusert i januar. Reduksjonen var på 50.000 kroner.
Med denne prisreduksjonen koster en Peugeot e-208 fra 199.990 kroner i Danmark. Det er 45.000 danske kroner billigere enn svensk pris, selv etter nypris.
En endring i ledelsen i Peugeot kan være en medvirkende årsak til prisreduksjonen. Selskapets nye administrerende direktør, Alain Favey, har et uttalt mål om å øke salget av elbiler.
Den nye konsernsjefens målsettinger endrer imidlertid ikke på at Stellantis-konsernet, som Peugeot er en del av, sliter. Spesielt i Danmark, hvor salget av søstermerkene Citroën og Opel har krympet med 95 prosent.