Polestars direktรธr gikk nylig til media for รฅ kalle Elon Musks handlinger uakseptable. Nรฅ รธnsker den samme Polestar-sjefen รฅ kapre Teslas kunder.
Polestar hรฅper รฅ dra nytte av det regissรธr Michael Lohscheller beskriver som "uakseptable" uttalelser fra Elon Musk.
Konkret tror ikke Michael Lohscheller at Musk kan tillate seg รฅ blande seg inn i politikken. Og absolutt ikke den i Tyskland, hvor Lohscheller selv kommer fra.
Likevel hรฅper Lohscheller, som selv har gjort karriere i et bilmerke som truer journalister, รฅ tiltrekke seg Tesla-kunder som er lei Elon Musk.
Faktisk har Polestar-sjefen direkte bedt folkene sine om รฅ mรฅlrette mot misfornรธyde Tesla-kunder.
โ Mange er veldig negative til det (Elon Musks gore og lรฅve, red.) akkurat nรฅ, sier Lohscheller
i et intervju med Bloomberg .
Det kan imidlertid vรฆre vanskelig for Polestar รฅ finne Tesla-kunder som direkte vil bytte ut Teslaen sin mot en annen elbil.
Faktisk viser en ny undersรธkelse fra Tyskland at 1 av 5 bilister vurderer รฅ kjรธpe en Tesla utelukkende pรฅ grunn av Elon Musk som person.
Pรฅ den annen side trenger Polestar all hjelp merket kan fรฅ. Spesielt รธkonomisk. Og da spiller det nesten ingen rolle om pengene kommer fra sinte Tesla-eiere eller andre. For det kinesiske merket har brent gjennom fryktelig store summer.
I tredje kvartal 2024 tapte for eksempel Polestar 310 millioner euro pรฅ bunnlinjen. Det tilsvarer 2,3 milliarder danske kroner. Likevel skal merket nรฅ bygge biler i Europa. Les mer om det her .
Michael Lohscheller forventer imidlertid at han kan snu utviklingen allerede i รฅr. Spesielt fordi bilmerket han leder har flere nye modeller og et nytt formsprรฅk pรฅ vei.
โ Det er klart at vi ikke har vurdert en del grunnforhold riktig. Hvis du ikke har en aktiv salgsstrategi i et vanskelig marked, er det et stort tap, sier sjefen.