Porsche som merke har lidd mer skade enn noe annet elbilmerke. Og nรฅ dropper direktรธren mรฅlet om 80 prosent elbiler innen 2030 .
Porsches satsing pรฅ elbiler har vรฆrt og er et kostbart foretagende.
Kundene gรฅr tapt pรฅ en mรฅte som gjรธr at merket, i form av sin direktรธr og overordnede VW-konsernsjef Oliver Blume, legger mรฅlet i graven.
Dette skriver Automobilwoche.
Porsche vil ikke lenger bygge 80 prosent av alle bilene sine innen 2030 pรฅ en slik mรฅte at de kun kan kjรธre pรฅ strรธm.
Nรฆringslivsgrunnlaget er rett og slett for spinkelt. Tyskerne lider allerede under at toppmodellen deres i elbildelen av modellutvalget mister absurd mye i verdi.
Og hva verre er, Porsches marked i Kina, verdens stรธrste for biler generelt, ser ut til รฅ vรฆre i ruiner.
Pรฅ bilmerkets รฅrlige generalforsamling fikk Blume ogsรฅ beskjed om at 2030-mรฅlet ยซikke lenger er realistiskยป. I hvert fall ikke nรฅr det gjelder elbiler.
Faktisk gjรธr Porsche det sรฅ dรฅrlig pรฅ salgsfronten at merket nรฅ prรธver รฅ skaffe en pulje pรฅ 800 millioner euro. Pengene burde egentlig ha blitt brukt pรฅ utvikling av elbiler.
I stedet skal penger tilsvarende i underkant av 6 milliarder danske kroner nรฅ brukes pรฅ nye forbrenningsmotorer og utvikling av eksisterende motorer.
Porsche-toppen vil ikke si noe om nรฅr det blir mulig รฅ satse pรฅ elbiler igjen. Akkurat nรฅ sies det bare at ยซovergangen til elektrisk mobilitetยป tar lengre tid enn forventet.
Ifรธlge Automotive News har Porsche vรฆrt altfor aggressive i sin tilnรฆrming til elbiler, og det er det man nรฅ betaler prisen for i Zuffenhausen.
Ironisk nok, for bare ett รฅr siden, var det samme mediehuset overbevist om at elbiler ville klare seg pรฅ egenhรฅnd. Selv i en verden der forbrenningsmotoren er forbudt.
Men nรฅ siterer det samme Automotive News bransjeanalytiker Fabio Holscher fra Warburg Research, og han holder ikke tilbake.
Ifรธlge analytikere har Porsches fokus pรฅ elbiler rett og slett vรฆrt for mye. Omvendt er det ikke lenge siden at bรฅde media og analytikere kritiserte et merke som Toyota for ikke รฅ gjรธre nok overfor elbiler.
Uten รฅ gรฅ for mye inn pรฅ detaljene med kritikken, sier Holscher at Porsche nรฅ er direkte tvunget til รฅ utvikle nye biler med nye forbrenningsmotorer. Og det kan bare bety รฉn ting โ nemlig en mangedobling av utviklingsavdelingen.