Ved fabrikken i Charleston i Sør-Carolina permitterer Volvo nå fem prosent av sine ansatte. Ledelsen skylder på tariffer
Volvo har besluttet å permittere fem prosent av de ansatte ved merkets fabrikk i South Carolina, USA.
Rundt 125 ansatte vil miste jobben. Avgjørelsen skyldes nye amerikanske importtariffer og endrede markedsforhold som påvirker bilproduksjonen.
De nye handelshindringene påvirker driften til bilmerker i USA. Og nå så mye at Volvo Cars er tvunget til å justere produksjonen.
En talsperson for Volvo Cars bekreftet nyheten overfor Reuters onsdag.
Fabrikken i Sør-Carolina sysselsetter omtrent 2500 personer. Det er en viktig arbeidsplass i regionen.
Oppsigelsene betyr at fem prosent av arbeidsstyrken ved den amerikanske fabrikken nå skal kuttes. Volvo skylder på den amerikanske regjeringen.
USAs nye tollsatser på biler er utformet for å øke amerikansk bilproduksjon. Målet er å bringe jobber tilbake til landet og øke innenlandsk produksjon, men nå begynner jobbene i landet å krympe.
Konsekvenser for Volvo
Man skulle tro at slike tiltak ville være til fordel for amerikanske bilarbeidere. Dette gjelder for eksempel de på Volvos fabrikk i Sør-Carolina. Forventningen var en positiv effekt.
Men nå ser det ut til at den stikk motsatte effekten inntreffer. Ironisk nok rammer tiltakene noen av arbeiderne som skulle beskyttes mot oppsigelser og press fra internasjonal konkurranse. v
Volvo har tidligere annonsert at de fortsatt har planer om å utvide fabrikken i Charleston. Det ville bety flere arbeidsplasser på lang sikt.
Det er imidlertid verdt å huske at Volvo Cars eies av et kinesisk selskap, Geely. Dette kan ytterligere komplisere situasjonen i lys av handelsspenningene mellom USA og Kina.
De nye tollsatsene kan bety store kostnader for Volvo. Det kan være dyrt å importere nødvendige komponenter til bilproduksjon. Noe som legger ytterligere press på det allerede hardt prøvede bilmerket.
Volvo står overfor flere utfordringer utenfor USA
Det er også usikkerhet rundt om Volvo i det hele tatt kan skaffe de nødvendige delene. Den globale frakten av deler er også under press. Og det kan føre til betydelige forsyningsproblemer.
Reduksjonen i bemanningen er et tegn på utfordringene globale bilprodusenter står overfor.
Men det er ikke bare i USA at Volvo har havnet i en liten knipe på mange måter. Merket bygger en fabrikk i Slovakia. Men den risikerer å bli forlatt. Les mer om det her.
Og batterifabrikken, som merket klarte å kjøpe opp før Northvolt gikk konkurs tidligere i år, står nå også overfor betydelige kutt. Kuttene ble imidlertid varslet på forhånd.