Regjeringen forventer at danskene vil ha kjøpt én million elbiler innen senest 2028. Interessenorganisasjonen for danske bilimportører roser anslaget.
Regjeringen forventer 1 million elbiler i 2028. Bilimportørenes interesseorganisasjon Mobility Denmark ser positivt på utviklingen, men etterlyser likevel lave avgifter på elbiler.
Antallet elbiler i Danmark øker betraktelig. Det er nå 400 000 elbiler på danske veier. Dette skjer samtidig som regjeringen nettopp har justert sin prognose for fremtiden.
Regjeringen forventer nå 1 million elbiler i Danmark allerede i 2028. Organisasjonen Mobility Denmark følger utviklingen nøye og kommenterer de nye tallene i en pressemelding .
Den nye prognosen er en klar økning fra tidligere forventninger. Regjeringen spår også at det vil være 1,4 millioner elbiler i Danmark innen 2030.
Mobility Denmark, bilbransjens interesseorganisasjon, støtter de nye tallene. Bransjeforeningen er også optimistisk med tanke på fremtiden til elbiler i Danmark.
Foreningens egen prognose er enda litt mer ambisiøs. De forventer 1,6 millioner elbiler i Danmark innen 2030.
Mobilitet Danmark: Elbilens grep om danskene er skjørt
«Denne oppjusteringen er et sterkt signal om at elbilen virkelig har fått fotfeste i Danmark», sier Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.
– Vi deler optimismen og tror at ting kan gå enda sterkere.
Han peker på dagens salg som bevis. Regissøren tar imidlertid ikke opp hvorfor danskene velger elbilen. Og likevel.
Mads Rørvig, som tidligere har sagt at danskene bør piskes til å kjøpe kun elbiler, etterlyser fortsatt lav avgift på elbiler.
Salg av elbiler til privatpersoner utgjør i dag 82 prosent av det totale personbilsalget. Men Mobility Denmark frykter at dette vil endre seg dersom det blir pålagt en registreringsavgift på biltypen.
Utfordringer: Ladeinfrastruktur og registreringsavgift
Det må gjøres massive investeringer i ladeinfrastruktur over hele landet. Strømnettet må også oppgraderes betydelig for å håndtere det økende behovet for lading.
Verksteder må også utrustes for fremtiden. De må kunne betjene det økende antallet elbiler effektivt.
Det viktigste elementet er imidlertid fortsatt de økonomiske insentivene, bransjeorganisasjonen mener at elbiler må forbli et økonomisk attraktivt valg for forbrukerne.
«Utviklingen av elbiler har så langt bare vært mulig på grunn av økonomiske insentiver i form av avgiftsfritak», forklarer Mads Rørvig.
Han advarer mot å fjerne unntakene for raskt.
Erfaringer fra naboland som Tyskland og Sverige viser en klar trend. Salget av elbiler kan falle raskt og betydelig dersom insentivene fjernes eller reduseres kraftig.
– Akkurat nå er det en historisk mulighet til å lage et nytt, fremtidssikkert bilavgiftssystem uten registreringsavgift for elbiler, mener Mads Rørvig.
Den store økningen i elbiler endrer det danske bilmarkedet betydelig. Mens de henger betydelig etter i resten av Europa.
Faktisk viser en telling fra bilprodusentforeningen ACEA at bare 1,8 prosent av den totale bilparken i Europa går utelukkende på elektrisitet.