20. september, 2024

Regjeringen vil tvinge alle sjåfører som ikke bor på Jylland til å betale mer

Når bileiere kjøper nye dekk, betaler de et avhendingsgebyr. Det skal ikke komme noen tilleggsavgift ved avhending, mener Dekkbransjen.

Det diskuteres for tiden en lovendring som gjør at dekksamlere kan ta betaling fra bilverksteder, bilforhandlere og dekkspesialister, i tillegg til honoraret de i dag får fra staten. Lovendringen vil være gratis. for staten. Hvem skal da betale? Det må sjåførene, og spesielt de som bor langt fra Jylland. Det skriver Dækbranchen Danmark i en pressemelding . At lovendringen særlig rammer de som ikke har adresse på Jylland, skyldes at det kun er mulig å miljøbehandle brukte dekk på selve Jylland. LES OGSÅ: 400.000 bilister «slapp av» for å betale vekt og eieravgift i Danmark – Miljøstyrelsens forslag er å sende regningen videre, og det er privat- og næringssjåfører som står igjen som svartebukkene. Og det blir spesielt dyrt for bilistene på øyene. – For de to eneste gjenvinningsselskapene som kan behandle gamle dekk holder til i Jylland, og dekksamlerne vil nok ta større beløp jo lenger unna de samler inn. – Dette undergraver selve prinsippene for Europas beste dekkgjenvinningssystem, og i verste fall vil noen føle seg fristet til å kaste dekkene på alternative måter og til skade for miljøet. – Andre steder i Europa ser vi at utgåtte dekk blir dumpet på forlatte byggeplasser, i skog og park, sier Volker Nitz, direktør i Dekkindustrien Danmark. Løsningen ligger rett foran Volker Nitz, som foretrekker at myndighetene og dermed regjeringen ser på en annen løsning. En løsning som faktisk ligger rett foran deg, mener direktøren. – Vi ser heller at Miljødirektoratet jobber med langsiktige problemløsninger, og fortsetter å se på utgiftene og kompensere der det er behov. – Gebyret ble regulert så sent som 1. juli og blir regulert 1. januar 2024. Dette er de riktige virkemidlene så lenge det er et duopol på miljøbehandling av dekk i Danmark, heter det. Volker Nitz hevder at den danske dekkindustrien ikke er alene om sin skeptiske holdning til det nye lovforslaget. Det samme gjør Dekkimportørene, Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk og Dekkspesialistene i Danmark, som står for det store flertallet av dekksalget og dekkskiftene på det danske markedet, sier direktøren.

Latest

Don't miss

Bilmerket Ford har solgt sin virksomhet i Danmark

Det tok lengre tid enn forventet. Men nå er...

Sverige nekter å la innbyggerne betale for Volvos fabrikk

Sveriges statsminister Ulf Kristersson kaller det «ikke aktuelt» for...

Media: Svensk bilfabrikk sabotert direkte av Kina

Den svenske bilbatterifabrikken Northvolt er ikke bare i krise...

BMW-designer mister jobben – blir danskens erstatter

BMWs design har vært både elsket og hatet de...

Ny Mercedes-fabrikk truet – taper milliarder i statstilskudd

Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM-mannen blir ekspert på populært dansk TV-program

Det er nye ansikter i «Luxusfelden». Programmet, som avslører deltakernes dårlige økonomi, har nå en FDM-mann som ekspert. FDMs såkalte forbrukerøkonom er nå også...

9000 bileiere taper saken – får ikke 1 milliard fra Volkswagen

I et gruppesøksmål mot norske Volkswagen hadde 9.000 bileiere håpet å få opp mot én milliard danske kroner i erstatning. Nå har de tapt...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot tilsvarende 20 millioner danske kroner på grunn av ulovlig chiptuning. Amerikanske Cobb Tuning er dømt...

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier. I en større undersøkelse fra...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye utslippsregler nå. Men det er direkte dumt, sier Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares. Mens bilprodusentens organisasjon...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler over hele verden. Det tok tyskerne 2 år å oppdage feilen bak. BMW er i...

Jakob sykler etter 29 år: Delt gal karusell på TikTok

Den 29 år gamle mannen, som ble siktet for 38 tilfeller av galskap, delte alt på TikTok. Dypt forkastelig, sier Råd for trygg trafikk-direktør...

Ny Mercedes-fabrikk truet – taper milliarder i statstilskudd

Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa. Mens svenske Northvolt sliter med å overleve, trekker Italias regjering støtten til Mercedes og Stellantis...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt om salg av elbiler. Tallene i Europa er helt annerledes enn her i Danmark. August...

England forbyr diesel- og bensinbiler fra 2030 – igjen

Den nåværende regjeringen i England har trukket tilbake en tidligere utsettelse av forbudet mot nye diesel- og bensinbiler. Nå gjelder den igjen i 2030....

Sverige vil forby den helt spesielle korkortregelen

I Sverige er det mulig å hoppe over en korlærer. Dette krever imidlertid en spesiell godkjenning. Den godkjenningen må godkjennes nå, mener Samferdselsetaten. Svenskene...

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...