Ny test fra ADAC viser at elbiler kan miste opptil ti prosent av strømmen under hurtiglading. Hjemmelading kan føre til enda større ladetap.
Ladetap i elbiler er et velkjent fenomen. Det kan faktisk ikke unngås.
Når en elbil lades, går en viss mengde energi uunngåelig tapt underveis. En ny test fra den tyske bilorganisasjonen ADAC har undersøkt hvor store disse tapene er under hurtiglading.
Resultatene indikerer at opptil ti prosent av strømmen kan gå tapt før den når bilens batteri, spesielt under kalde forhold.
Som med biler med forbrenningsmotorer, vil noe av energien uunngåelig gå tapt. I diesel- og bensinbiler skjer imidlertid energitapet under selve forbrenningsprosessen.
ADAC utførte testen med fire forskjellige elbiler. De var koblet til en hurtiglader med en effekt på 300 kW.
Studien viste at ladetapene generelt er på et lavere nivå ved hurtiglading enn ved langsommere hjemmelading.
Når bilbatteriet er varmt, er ladetapene under hurtiglading vanligvis mellom én og fire prosent.
Utfordringen oppstår imidlertid ved lavere temperaturer. Hvis batteriet er kaldt, kan tapene øke til mellom seks og ti prosent.
Dette betyr at i slike tilfeller betaler elbileiere for en del av strømmen som faktisk ikke er lagret i batteriet.
Faktorer som påvirker ladetap ved hurtiglading av elbiler
For å minimere dette tapet anbefales elbileiere å forvarme batteriet før lading. Mange moderne elbiler har en funksjon for nettopp dette formålet. Slik forvarming kan optimalisere batteriets mottakelighet for strøm.
Mens ADAC fokuserte på hurtiglading, så det svenske magasinet Vi Bilägare tidligere på «hjemmelading». Gjennomgangen deres viste at ladetapet her er enda større enn på den offentlige ladestasjonen.
Vanligvis er tapet under hjemmelading mellom åtte og seksten prosent, noe som ofte er høyere enn ved hurtiglading av et varmt batteri.
Elbileiere betaler imidlertid fortsatt for strømmen som går tapt.
I noen tilfeller registrerte Vi Bilägare til og med ladetap på over tretti prosent ved lading hjemme. Dette understreker at forholdene under lading spiller en stor rolle.
Forskjellen i ladetap mellom hurtiglading og hjemmelading kan skyldes flere ting. Omgivelsestemperatur, batteritemperatur og ladeutstyrets effektivitet er alle elementer som påvirker hvor mye av strømmen fra ladeboksen som faktisk havner i batteriet.
Slik minimerer du strømsvinn ved lading
Selv om et tap på noen få prosent under en enkelt hurtiglading kan virke ubetydelig, kan det hope seg opp over tid.
For elbileiere som ofte bruker hurtigladere i kaldt vær uten forvarming, kan dette være en merkbar ekstrautgift.
Det er derfor lurt å være oppmerksom på bilens funksjoner. Kan for eksempel batteriet forvarmes manuelt eller automatisk før bilen stopper ved en ladestasjon?
Effektiviteten til ladeboksen eller ladestasjonen spiller også en rolle. Det kan være forskjeller mellom ulike merker, modeller og ladeleverandører.
Elbilteknologi er i stadig utvikling. Fremtidige batteri- og ladeteknologier vil sannsynligvis redusere de nevnte tapene. Men det vil sannsynligvis aldri bli null.
Et norsk mediehus påpeker til og med at elbilene vi har i dag vil være verdiløse om bare 5 år. Les mer om det her .