Salget av elbiler er ikke hva det en gang var. Dette viser de siste tallene fra bilmerkenes forening ACEA. Det er en lang vei รฅ gรฅ til 2035-mรฅlene, sier analytiker.
Salget av rene elbiler opplevde en merkbar nedgang i store deler av Europa i april. I 14 av 21 land ble det registrert en nedgang sammenlignet med mars.
Dette viser nye tall fra den europeiske bilprodusentforeningen (ACEA).
Den danske bilbransjeanalytikeren Rene Tonder pรฅpeker i et innlegg pรฅ LinkedIn at det er langt igjen til EUs 2035-mรฅl om รฅ forby nye bensin- og dieselbiler.
Til tross for den utbredte nedgangen i flere land, viser de samlede tallene for EU en liten forbedring.
Den totale markedsandelen for elbiler i EU nรฅdde 15,3 prosent i april. Dette er en รธkning sammenlignet med gjennomsnittet pรฅ 13,6 prosent for hele 2024.
Likevel er det generelle bildet at utviklingen gรฅr for sakte, ifรธlge Rene Tonder.
โ Sรฅ det gรฅr fortsatt for sakte. Faktisk altfor sakte hvis mรฅlet om 100 prosent markedsandel for elbiler i hele EU innen 2035 skal forbli realistisk.
Den langsomme fremgangen er spesielt tydelig i flere store europeiske markeder. Dette reiser bekymring for om de langsiktige klimamรฅlene for transportsektoren kan nรฅs.
For eksempel viser Tonders analyse at Tyskland i perioden januar til april 2025 fortsatt vil ligge under markedsandelen for elbiler som landet hadde i hele 2023.
Pรฅ den tiden pumpet imidlertid den tyske staten fortsatt penger inn i skattesubsidier til nye elbiler. Den stรธtteordningen forsvant imidlertid som dugg for solen i desember 2023, da staten mรฅtte lappe hull i budsjettet.
Utfordringer i EUs stรธrste bilmarkeder
I andre store markeder som Polen, Italia og Spania er markedsandelen for elbiler fortsatt pรฅ et svรฆrt lavt nivรฅ.
Disse landene har en lang vei รฅ gรฅ, fordi elbiler utgjรธr en betydelig del av bilparken. Hvis det i det hele tatt skjer.
Ifรธlge Rene Tonder bidrar ikke EUs egen politikk alltid entydig positivt til utvikling. Han peker pรฅ at รธkte tollsatser ble innfรธrt pรฅ kinesiskproduserte elbiler i oktober 2024.
Denne innstrammingen i handelspolitikken har hatt utilsiktede konsekvenser for markedet.
โ Som jeg viste i et innlegg for noen dager siden, har dette medfรธrt at kinesiske merker nรฅ i รธkende grad konsentrerer seg om hybrider, spesielt i de sรธreuropeiske markedene, forklarer Tonder.
Konsekvensen er at EUs handelspolitikk gjรธr det vanskeligere รฅ nรฅ mรฅlene som er satt i klimapolitikken. Ifรธlge analytikeren virker det ikke ยซgjennomtenktยป.
Den nรฅvรฆrende situasjonen understreker behovet for en mer sammenhengende strategi dersom EU skal lykkes med den grรธnne overgangen innen transport.
Veien til full elektrifisering innen 2035
Til tross for de nรฅvรฆrende utfordringene, ser Rene Tonder noen lyspunkter fremover. Han forventer at andre halvรฅr vil bringe fremskritt for elbiler i Europa.
En av hovedรฅrsakene til den forventede veksten er at det forventes at flere bilmodeller i de lavere prisklassene vil bli flere. Dette kan gjรธre elbiler mer attraktive for flere sjรฅfรธrer.
Analytikeren understreker imidlertid at selv med en positiv utvikling resten av รฅret, er det fortsatt en lang vei รฅ gรฅ hvis forbrenningsmotoren skal utryddes innen 2035.
Flere bilmerker har ogsรฅ begynt รฅ legge merke til at 2035 sannsynligvis er en for stram tidsfrist. Og hos BMW sier administrerende direktรธr Oliver Zipse rett ut at det klare fokuset pรฅ elbiler ikke er noe mer enn en blindvei. Les mer om det her .