SEAT har nettopp presentert et rekordoverskudd på 633 millioner euro (cirka 4,7 milliarder kroner) for 2024. Dette er det beste resultatet i selskapets historie, men ledelsen advarer om at fremtiden krever økt fleksibilitet.
Administrerende direktør i SEAT og CUPRA, Wayne Griffiths, er fornøyd med utviklingen, men han understreker at markedet er i endring.
"Etter et veldig intenst år har vi oppnådd våre beste økonomiske resultater noensinne. De rekordhøye tallene er et resultat av en målrettet innsats de siste fem årene for å skape en mer lønnsom fremtid. Men vi står overfor store utfordringer – elbilsalget går tregere enn forventet, konkurransen fra Kina vokser, og handelsavtalene er usikre," sier han.
SEATs totale inntekter steg til 14,53 milliarder euro, en økning på 1,4 prosent sammenlignet med året før. Samtidig landet driftsmarginen på 4,4 prosent, noe som tyder på en stabil økonomisk kurs.
Salget av biler fra SEAT og CUPRA nådde 558 100 enheter i 2024, en økning på 7,5 prosent sammenlignet med 2023.
Dette har resultert i en brutto kontantstrøm på 1,3 milliarder euro, som gir selskapet kapital til å investere i fremtiden, ifølge en pressemelding.
Fokus på effektivitet hos Seat og Cupra
Ifølge Patrik Mayer, konserndirektør for finans og IT, er de utmerkede resultatene et uttrykk for en sterk strategi og et skarpt fokus på effektivitet.
"Vi har demonstrert vår robusthet og oppnådd rekorder i både inntekter, driftsresultat og investeringsnivåer. Til tross for utfordringene bilindustrien står overfor, bekrefter vi vår lønnsomhet i år. Dette gir oss styrke til å navigere i disse skiftende tidene," sier Mayer.
De sterke økonomiske resultatene har imidlertid ikke kommet av seg selv. I løpet av de siste fem årene har SEAT gjennomgått en betydelig transformasjon som har styrket selskapet.
CUPRA har spilt en avgjørende rolle i den utviklingen, og merket har solgt 800 000 biler globalt siden lanseringen. Målet er å nå en million solgte biler innen 2025.
Totalt har CUPRA lansert syv modeller på syv år, og senere i 2025 vil enda en ny modell bli introdusert, CUPRA Raval.
En av de store endringene har vært en strategisk restrukturering som har gjort selskapet mer effektivt. Faste kostnader er redusert med 30 prosent, mens inntekten per solgt bil har økt med 35 prosent siden 2019.
Elektrifisering spiller også en sentral rolle i SEATs fremtidsplaner. Konsernet satser stort på å gjøre Spania til et europeisk knutepunkt for elbiler. Så langt er det investert 10 milliarder euro i elektrifisering, hvorav tre milliarder har gått til oppgradering av produksjonsanleggene i Martorell.
Samtidig har selskapet jobbet med en kulturendring som skal gjøre organisasjonen mer smidig og klar for fremtidens utfordringer.
I forbindelse med SEATs 75-årsjubileum lanserer selskapet SEAT CUPRA Foundation. Stiftelsens formål er å skape nye muligheter for ungdom og støtte prosjekter innen kunst, idrett og helse.
Wayne Griffiths ser på initiativet som en naturlig utvikling av selskapets samfunnsansvar.
"Vi satte Spania på hjul for 75 år siden, og i dag er vi et av de viktigste selskapene i landet. Med SEAT CUPRA Foundation vil vi bidra til å skape en bedre fremtid for fremtidige generasjoner," sier han.
Med et solid økonomisk fundament, sterke salgstall og en offensiv elektrifiseringsstrategi er SEAT SA i en sterk posisjon. Men utfordringer lurer i horisonten, og selskapet må kunne navigere i et marked som preges av både teknologisk utvikling og hard konkurranse.