Det blir ingen elbiler fra det spanske VW-merket Seat. I hvert fall ikke for 2030, sier konsernsjefen.
Seat vil ikke ha en elbil i 2030-modellutvalget Dette bekreftes av administrerende direktør Wayne Griffiths.
Det Volkswagen-eide merket vil ta en beslutning om en tidslinje for elbiler "innen slutten av tiåret," sa Griffiths i et intervju med Autocar .
På Seat og Cupras årlige konferanse, hvor rekordstore årlige økonomiske resultater også ble publisert, erkjente Griffiths at Seat «vil trenge en elbil for å fortsette å eksistere».
– For at Seat skal ha en viss fremtid, må vi også delta i el-sektoren (elbiler, red.), sa direktøren.
På spørsmål om hvorfor Seat ville vente til 2030-tallet når andre allerede lanserer flere elbiler, svarte Griffiths unnvikende at «Seat er en god forretning».
Cupra Born skulle være en Seat – det ble ikke sånn!
I fjor solgte merket 310.000 biler. Det er 7,5 prosent flere biler enn i 2023. Dette ga en omsetning på 4,8 millioner euro.
Kombinert med mangel på kapasitet ved fabrikken i Martorell, Spania, der kommende Cupra Raval og Volkswagen ID.2 allerede tar opp de ansattes tid, «er en elbil ikke prioritert for øyeblikket», sier sjefen.
Planen var at Seat skulle lansere en elbil basert på Volkswagen ID.3 i 2021. Men i siste øyeblikk ble den omdøpt til Cupra Born.
Griffiths pekte også på søstermerket som en årsak til at Seat holder elbiler utenfor programmet på dette tidspunktet.
Cupra, hvis modellutvalg inkluderer bestående av elbilene Born og Tavascan, solgte 248 100 biler i løpet av 2024.
Griffiths forklarte også at det ikke er noen planer om å lage en Seat ut av den kommende Volkswagen ID.1. En bil som i Danmark trolig vil koste 150.000 kroner.
Dette samsvarer med uttalelsen fra Volkswagens tekniske sjef Kai Grünitz. Herfra ser det ut til at ID.1 ble utviklet eksklusivt for det tyske merket. Så det blir ingen nye UP-trillinger.
Imidlertid la han til at han "ikke ville utelukke" utsiktene til en ID.1 tvilling i fremtiden for Seat. Det vil imidlertid Volkswagen gjerne. Les mer om det her .
Direktøren har tidligere fortalt Autocar at mens Seat-gruppen satser på Cupra i nær fremtid fordi det er mer penger i det, vil Seat få oppmerksomhet når de rimeligere bilene er på plass.