I løpet av de neste to årene vil energiselskapet Shell plc. legge ned 1000 bensinstasjoner for å investere i lynladere i stedet.
Mens bilprodusentene vakler i troen på om de utelukkende skal produsere elbiler når vi når 2030, går energigiganten Shell i retning av strømmen.
Bokstavelig talt sånn. Nærmere bestemt forventer Shell å pakke sammen 1000 bensinstasjoner i løpet av dette året og neste år.
Selskapet opplyser selv at stengingene vil skje der etterspørselen etter elbiler er størst. Energigiganten mener dette er tilfellet i Kina og Europa.
Dette skriver Yahoo Finance .
LES OGSÅ: Antall elbiler faller i Europa – her er erstatningen
– Vi oppgraderer forhandlernettet vårt med økte lademuligheter og bekvemmeligheter for elbileiere. Dette skjer som et svar på endrede kundebehov, sier selskapet.
Shells nettverk av ladestasjoner består i dag av i overkant av 54.000 punkter på verdensbasis. Dette forventes imidlertid å ha økt til 200.000 ladepunkter senest innen 2030.
Her hjemme var det litt lengre tid mellom Shells bensinstasjoner i fjor, da en avtale med Reitan-gruppen, som står bak 7-Eleven-butikkene, falt.
Totalt dreier det seg om 57 Shell-stasjoner som skiftet navn. Den siste av de planlagte stengingene av danske Shell-stasjoner fra den avtalen forventes å bli stengt denne måneden. Altså mai måned 2024. Les mer om det her .
Mens Shell velger å pivotere flere steder – og dermed også i Danmark – vakler bilfabrikkene som nevnt i troen på at elbiler er det eneste riktige.
En lang rekke bilmerker har brukt den siste tiden i større eller mindre grad på å angre eller som store planer for elbiler.
Blant annet. Så sent som i forrige uke ble det sådd tvil om kroatiske Rimac noen gang kommer til å bygge en elektrisk hyperbil igjen. Kundene er ikke der, innrømmer direktør Mate Rimac. Les mer om det her.
I samme uke annonserte Ford at de ikke bare vil selge elbiler på det europeiske kontinentet i 2030. Mercedes har tross alt samme holdning andre steder.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!