Sikkerhetsbeltet i den lille Smart #1 kan springe ved en ulykke. Eiere rådes nå til å ikke bruke baksetet.
Baksetet i den lille Smart #1, som er en elbil, er ikke allerede verdens største. Og nå rådes eierne til å ikke bruke den i det hele tatt.
Det finske mediet Tekniikan Maailma har konkludert med tester at sikkerhetsbeltene på baksetet kan springe opp ved unnamanøvrer.
Ved hastigheter på 75 kilometer i timen eller mer lener passasjerene seg til siden, og dette kan utilsiktet føre til at sikkerhetsbeltene løsner fra spennen de ellers klikkes inn i.
– Inntil feilen er rettet er det ikke trygt å frakte tre passasjerer i baksetet på Smarten, skriver media.
LES OGSÅ: Ford tilbakekaller 5000 biler med fatal fabrikkfeil
Finnene har verifisert funnene sine ved å gjenta testen om og om igjen. To av tre ganger går stroppene opp. Finnene fikk samme resultat i nok en Smart #1.
Problemet kan være isolert til den aktuelle bilen. For den litt større søsterbilen, Smart #3, som teknisk sett er identisk med Volvo EX30, har ikke problemet.
Apropos Volvo EX30, så er modellen ellers så mangelfull at eierne har måttet jukse med den. Og den møter allerede kritikk. Les mer om det her.
Til Tekniikan Maailma opplyser importøren av Smart i Finland at den ser på saken med 'størst mulig seriøsitet' og at den vil melde feilen videre i systemet. Men bilbeltesvikt er nå ikke noe nytt.
I 2018 hadde biler bygget på Volkswagen MQB-plattformen, det vil si VW Polo, Seat Ibiza og høybente Arona, det samme problemet som finnene nå har funnet i den lille Smart. Feilen førte til at 500.000 biler ble tilbakekalt.
Smart ble grunnlagt i Tyskland i februar 1994, men har siden 2019 vært delvis eid av kinesere. Spesielt Geely, hvorfor flere Smart-modeller deler teknologi med Volvo-biler.