En kvinne er frifunnet for ansvar i en dødsulykke på svenske veier. Retten har valgt å skylde på elbilens cruisekontroll i stedet.
En bilist er frifunnet i en sak hvor en cruisekontroll i stedet har fått skylden. Ulykken skjedde i Växjö, der en elbil, en Volkswagen ID.4, ved et uhell akselererte og traff flere personer. Dessverre med dødelig utgang.
Ulykken fant sted i fjor da en kvinne ankom en parkeringsplass i sin Volkswagen ID.4. Mens hun forsøkte å finne en parkeringsplass, skal hun ha aktivert cruisekontrollen ved et uhell via den berøringsfølsomme knappen på bilens ratt.
På grunn av trykket akselererte ID.4, først krasjet inn i en annen bil og deretter inn i en kvinne som bar barnebarnet sitt. Mens barnebarnet slapp unna ulykken, døde kvinnen senere av skadene.
Ifølge Volkswagen skal cruisekontrollen kun kunne aktiveres når bilen er i bevegelse. Spesielt fordi systemet justerer hastigheten etter GPS-data.
I dette tilfellet kunne cruisekontrollen ha satt bilen til en hastighet på opptil 30 km/t. Retten vurderte at kvinnen kan ha utilsiktet aktivert systemet via knappen på rattet.
Saken ble behandlet i tingretten. Her var spørsmålet om cruisekontrollens rolle var midtpunktet, da kvinnen var siktet for uaktsomt drap. Men retten konkluderte med at det ikke var tilstrekkelig grunnlag for å dømme henne.
To vitner som var vitne til ulykken forklarte i retten hva de så. En ting var sikkert, at bilen sto stille rett før ulykken.
Mens den andre trodde at bilen allerede var i bevegelse da den plutselig akselererte. Den siktede kvinnens forsvarer var ikke sen med å påpeke usikkerhetsmomentene i vitnene sitt minne. Påtalemyndigheten er imidlertid ikke helt fornøyd med utfallet av saken.
– Jeg synes rett og slett at lagmannsretten bør behandle saken. De kan komme til en annen konklusjon, sa aktor Pernilla Granqvist etter frifinnelsen til Vi Bilägare .
Til tross for aktors påstand har lagmannsretten også valgt å frifinne kvinnen for drap. Retten mente at hun ikke hadde opptrådt på en måte som tilsvarer straffbar uaktsomhet.
Denne saken har fokusert på sikkerheten til cruisekontroller og bruken av tocuh-skjermer og paneler i moderne elbiler. Senest har Euro NCAP varslet at bilprodusentene vil få minuspoeng i kollisjonstester dersom de ikke utstyrer bilene med fysiske knapper. Les mer om det her .