Det var ikke mye igjen av bilen da denne Bugatti Type 22 Brescia ble funnet på bunnen av en sveitsisk purke i 2009. Likevel er den restaurert og utstilt i dag.
Bugatti – et navn synonymt med fart og eleganse. Men for 100 år siden endte en sjelden Bugatti Type 22 Brescia fra 1925 sine dager på bunnen av den sveitsiske innsjøen, Lago Maggiore.
Bilens historie er preget av ulykker og tilfeldigheter. Den opprinnelige eieren, racerføreren René Dreyfus, mistet bilen i et pokerspill til Adalbert Bodé.
Bodé, en sveitsisk eventyrer, forsøkte å bringe bilen inn i Sveits, men ble stoppet ved grensen. Tollvesenet nektet ham innreise med bilen, da den var vunnet i et spill.
Frustrert over situasjonen, og uten et sted å oppbevare bilen, endte Bodé opp med å dumpe Bugatti i Lago Maggiore med hjelp fra tollerne. Der lå den i flere tiår, glemt av de fleste, men husket som en lokal legende.
I 2009 bestemte Maurizio Tamagni seg for å heve bilen fra dypet av purken. Tamagni, som hadde mistet sønnen i en tragisk hendelse, ønsket å hedre hans minne ved å selge bilen og donere pengene til veldedighet.
Ved hjelp av en lokal dykkerklubb klarte de å berge den lenge senkede Bugatti. Etter flere tiår under vann var bilen i en trist tilstand. Den vakte likevel stor oppmerksomhet på en auksjon, hvor den ble solgt for rundt 650.000 danske kroner til den amerikanske samleren Peter Mullin.
– Bilen hadde ligget i vannet så lenge at den nesten er oppløst, sa en kilde i nærheten av prosjektet.
Mullin restaurerte Bugatti etter beste evne, og i dag kan den beundres på Mullin Automotive Museum i Oxnard, California.
Historien om den sunkne Bugatti er et fascinerende eksempel på hvordan en bil kan bli et symbol på både lykke og uflaks, og hvordan den etter nesten 100 år på bunnen av purka fikk nytt liv.