Skatteministeren: Fordel med å fjerne registreringsavgift

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkjenner nå at det er en fordel å fjerne registreringsavgiften på elbiler. Spørsmålet er om det vil skje.

Skatteminister Rasmus Stoklund erkjenner at det kan være fordeler forbundet med å permanent fjerne registreringsavgiften på elbiler.

Uttalelsen kom etter et besøk hos Andersen Biler i Hillerød mandag 31. mars.

Besøket ble arrangert av DI Bilbranchen og hadde som mål å gi statsråden og stortingsmedlem Fie Hækkerup (S) innblikk i de administrative sidene ved dagens registreringsavgift.

Det skriver DI Bilbranchen i en pressemelding .

Organisasjonen benyttet anledningen til å gjøre statsråden oppmerksom på bilavgiftene i forkant av en politisk evaluering på området.

Å fjerne registreringsavgiften er bare en vurdering

Organisasjonen foreslår et oppgjør med eksisterende registreringsavgift spesielt for elbiler. Forslaget innebærer en permanent avskaffelse av avgiften på elbiler og i stedet en økning av den løpende avgiften på bilbruk.

Bakgrunnen for forslaget er dels et ønske om å fremme grønn omstilling og ny teknologi, og dels de administrative belastningene knyttet til dagens system.

Bransjedirektør Thomas Møller Sørensen fra DI Bilbranchen utdyper dette synspunktet:

– Vi har i årevis argumentert for at registreringsavgiften straffer ny teknologi på bekostning av grønn omstilling og trafikksikkerhet.

– I tillegg er det ekstremt vanskelig å administrere både for staten og næringslivet, da riktig avgift for hver enkelt bil skal beregnes, dokumenteres og administreres.

– I DI anslår vi at bilindustrien bruker tid og ressurser tilsvarende 300 millioner danske kroner hvert år. kr. for administrasjonen av skatten.

Han viser til at selv om det lenge har vært politisk oppmerksomhet rundt utfordringene med registreringsavgiften, har statens inntekter fra den historisk sett vært en barriere for endring. Den situasjonen er imidlertid i endring.

– Det høye salget av elbiler, som har ingen eller begrenset registreringsavgift, har redusert statens inntekter fra registreringsavgiften betydelig.

– Vi har derfor nå en unik mulighet til å etablere effektiv og intelligent bilbeskatning en gang for alle.

– I DI foreslår vi å permanent fjerne registreringsavgiften på elbiler og i stedet sette et tak på den løpende beskatningen av biler, sier Thomas Møller Sørensen.

Hos Andersen Biler, som har over 400 ansatte fordelt på 14 lokasjoner, opplever du konsekvensene av avgiftens kompleksitet direkte.

– Tinglysningsavgiften er et lappeteppe av lappeløsninger som ingen kan finne ut av. Jeg vil tro at vi totalt har to-tre årsverk som ikke gjør annet enn å dokumentere og administrere at vi betaler riktig skatt.

– I tillegg kommer kostnader til nødvendige IT-systemer og konsulenter. Vi kunne i stedet brukt alle disse ressursene til å skape vekst og arbeidsplasser, forklarer Martin Frykmann:

Etter besøket og presentasjonen av DI Bilbranchens forslag uttalte skatteminister Rasmus Stoklund:

– Det er alltid godt å komme ut i virkeligheten og se hvordan lover og regler i praksis påvirker næringslivet, i dette tilfellet spesielt bilindustrien.

– Vi i regjeringen har tatt forslaget fra DI til etterretning og ikke minst fordelene med å permanent fjerne registreringsavgiften på elbiler. Dette vil inngå i våre videre vurderinger.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Tesla ansetter sjåfører til «selvkjørende» biler

Ingen Tesla kan kjøre seg selv ennå. Heller ikke...

BYD saksøkt for slavehandel – 31 ansatte delte ett toalett

Kinesiske BYD er saksøkt for menneskehandel og dårlige arbeidsforhold...

Tesla kollapser i Europa – 49 prosent er borte

Tesla kollapser i Europa. Nesten halvparten av salget har...

Ble kalt den nye Teslaen – har bare solgt 2 biler

Faraday Future, en gang kalt den nye Tesla, sliter...

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som lar sjåfører lage sin egen syntetiske bensin ved hjelp av strøm fra solceller. En banebrytende...

Porsche slutter å selge brukte elbiler

I England oppfordrer Porsche-importøren sine forhandlere til å slutte å selge brukte elbiler. Årsaken er frykten for batteribranner. Porsche har stoppet bruktsalget av elbilen...

Dekkkrok koster ung mann førerkortet og 6000 kroner

En smultring på offentlig vei endte opp med å koste en ung mann førerkortet og en bot på 6000 kroner. Det er å «se...

Nissan Skyline beslaglagt for «antisosial kjøring»

Det er ikke bare i Danmark og Østerrike at myndighetene tar biler fra sjåførene. I Nord-Irland måtte en Skyline-eier overlevere nøklene til politiet torsdag...

Alpine bekrefter: Ny gatebil får V6-motor med 1000 hestekrefter

Alpine bekrefter at en superbil inspirert av Alpenglow-konseptet med V6-motor og 1000 hestekrefter har fått grønt lys. Alpine har som mål å lansere merkets...

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...