Det er ikke noe bilmerke i Vesten som tjener mer penger enn Skoda. I hvert fall ikke pr. bil, spør du ledelsen.
Det er med mange gimmicker og unnvikende forklaringer, men Skoda er nå det mest lønnsomme bilmerket i Vesten.
I hvert fall hvis du spør ledelsen ved fabrikken i Mladá Boleslav. Her er det antatt at merket bygget 926.600 biler i 2024, som er 6,9 prosent flere enn i 2023.
Dette skriver Autocar .
Bilene ga en omsetning på hele 27,8 milliarder euro, som kan konverteres til et resultat før skatt på 2,3 milliarder euro eller 17,6 milliarder kroner.
Det, sier Skodas konsernsjef, er det samme som et overskudd på 8,3 prosent per år. bil. Og det kan ingen av konkurrentene matche, mener han.
Mercedes tjener mindre enn Skoda – mye mindre!
– Med en margin på 8,3 prosent er vi det mest lønnsomme, masseproduserte bilmerket i Vesten i det ordinære markedet, sier direktøren.
Og her nevner faktisk regissøren selv de viktigste unntakene, eller i hvert fall de mest betydningsfulle.
For selv om det ser bra ut på papiret med 8,3 prosent pr bil – Mercedes er for eksempel nede i 4,5 prosent ifølge merkets siste økonomiske tall – Skoda-toppen 'glemmer' superbilprodusentene.
Både Ferrari og Lamborghini bygger hver år langt færre biler enn Skoda. Likevel tjener begge merkene penger, enda mer enn Skoda.
Og sist vi sjekket var Ferrari fortsatt registrert med hjemmeadresse i Modena, Italia. Det børsnoterte bilmerket er fortsatt delvis eid av Fiat-familien, Agnelli, og Enzo Ferraris sønn, Piero Lardi Ferrari.
Sistnevnte har en eierandel på 10 prosent i Ferrari SpA, som ble kjøpt av Fiat-konsernet i 1969. Det var først i 2016 at Ferrari ble et selvstendig bilmerke igjen.
I løpet av de nesten ti årene siden separasjonen fra det som den gang het Fiat-Chrysler, har Ferraris inntjening bare skutt fart. 2024 ble den foreløpige rekorden. Faktisk tjener Ferrari nå over 1 million kroner i overskudd per år. bil. Les mer om det her .