Det spanske bilmerket Santana Motor permitterte sine siste 1341 ansatte da merket stengte i 2011. 14 år senere har en ny eier sikret seg økonomisk støtte fra Kina.
Det spanske bilmerket Santana er klart for et comeback. Merket er tilbake etter 14 års pause.
Dette gjøres med hjelp fra kinesiske partnere, inkludert Zhengzhou Nissan. En ny 4×4-pickup med opptil 402 hestekrefter er under utvikling, ifølge merkets nye finanssjefer.
Santana har jobbet med Zhengzhou Nissan og Anhui Coronet Tech. Zhengzhou Nissan er et samarbeid mellom Nissan og Dongfeng. Sammen utvikler de et helt nytt kjøretøy som skal bære både Santanas navn og logo.
Bilen vil være tilgjengelig med både dieselmotor og plug-in hybrid. Dette gir kjøperne flere valgmuligheter. Detaljene rundt dieselmotoren er imidlertid ukjente på dette tidspunktet.
De første, ellers svært mørke bildene fra Santana gir inntrykk av en pickup. Bilen ser ut til å ha en bakkeklaring som ligner på den man finner på Nissan Frontier Pro.
Nissan Frontier Pro ble vist frem på bilutstillingen i Shanghai i fjor. Den bilen har en 1,5-liters turbomotor og en liten batteripakke. Totalt sett produserer den 402 hestekrefter og rundt 800 newtonmeter.
Santanas historie og produksjon
Ladbar hybrid kan kjøre opptil 135 kilometer på ren strøm. Det vil si, i Nissans konfigurasjon. Den måles imidlertid etter den kinesiske drivstoffstandarden, som på mange måter er mer misvisende enn den allerede tungvinte europeiske WLTP-målingen.
Den nye pickupen er designet for terrengentusiaster. Den kan bli en konkurrent til biler som Ineos Grenadier Quartermaster.
Men neppe en konkurrent til Amazon-gründer Jeff Bezos' nye bilmerke, Slate, som kommer uten elektriske vinduer og noen form for radio.
Produksjonen av Santana vil foregå i Spania. Faktisk skal bilene bygges på Santanas gamle fabrikk i Linares i Andalusia. Det gjenoppliver det historiske produksjonsstedet.
Det originale Santana ble grunnlagt i 1956. To år senere begynte selskapet å produsere Land Rovere på lisens. Det skjedde også i Spania.
I 1980 fikk Santana lov til å lage sine egne versjoner av Land Rover-modeller. Det førte til modeller som Ligero og PS-10. I 1985 inngikk Santana et partnerskap med Suzuki.
Veien til et comeback og fremtiden
Under Suzuki-partnerskapet bygde Santana modeller som Samurai, Jimny og Vitara med forskjellige logoer. Mellom 2007 og 2011 bygde de også Iveco Massif. Det var en redesignet PS-10-modell for Iveco.
Salget av Iveco Massif innfridde ikke forventningene, og det er derfor avtalen ble avsluttet underveis.
Konsekvensen var at Santana, hvis største aksjonær var den lokale regjeringen i Andalusia, stengte. Dette skjedde i 2011. På denne måten mistet de siste 1341 ansatte jobben.
Santana planlegger å avduke hele modellutvalget senere i år. Mer informasjon om den nye pickupen forventes snart. Fremtiden vil vise om comebacket blir en suksess.
Santana Motor er på ingen måte det eneste lukkede bilmerket som for tiden blir forsøkt gjenopplivet.
Russerne tror at de sovjetiske merkene Moskvich og Volga har en fremtid. Og nylig kom det frem at Serbia ønsker å gjenopplive Yugo-merket. Les mer om det her .