En ny nederlandsk studie peker på ladbare hybrider som store syndere i partikkelutslipp, mer enn dieselbiler. Årsaken ligger i bilenes vekt og slitasje på bremser og dekk.
Nye tall fra Nederland gir et uventet bilde av partikkelforurensning på mange måter. Ladbare hybridbiler slipper ut flere partikler per kilometer enn dieselbiler.
Det er en konklusjon som skaper oppstyr i bilverdenen.
Studien viser 0,027 gram partikler per kilometer for ladbare hybrider. Til sammenligning slipper dieselbiler ut 0,025 gram partikler per kilometer.
Det er en forskjell på åtte prosent.
Hovedårsaken til de høyere utslippene fra ladbare hybrider er bilenes vekt. Den høyere vekten forårsaker økt slitasje på dekkene. Det fører også til mer bruk av bremsene. Det frigjør flere partikler fra både dekk og bremseklosser.
Tallene kommer fra det nederlandske statistikkontoret CBS . De har målt partikkelutslipp fra ulike biltyper i Nederland. Resultatene er en del av en større studie av forurensning fra trafikk.
I løpet av de siste ti årene har imidlertid de totale partikkelutslippene fra biler i Nederland gått ned. Nedgangen er på 16,3 prosent ifølge CBS' tall.
Partikkelutslipp fra el- og bensinbiler
Elbiler slipper ut færrest partikler ifølge målingene. De er på 0,017 gram per kilometer. Dette er det laveste nivået blant de målte biltypene.
Bensinbiler følger tett etter elbiler. De slipper ut 0,018 gram partikler per kilometer. Det er bare litt mer enn elbiler, ifølge den nederlandske rapporten.
Vekten til elbiler spiller også en rolle i partikkelutslippene deres. Den nederlandske studien indikerer at de slipper ut nesten like mange skadelige partikler som bensinbiler.
Forskere ved University of Southampton har tidligere advart om nettopp det. Den høye vekten av elbiler kan føre til økte partikkelutslipp fra dekk og bremser.
Personbiler er den største kilden til partikkelutslipp i veitrafikken. De står for 57,8 prosent av de totale utslippene i Nederland.
Det store bildet: mer enn bare partikler
Det er viktig å huske det overordnede bildet av bilenes miljøpåvirkning. Eksosgasser fra diesel- og bensinmotorer inneholder mer enn bare partikler.
De slipper også ut andre skadelige stoffer. Dette gjelder for eksempel nitrogenoksider (NOx) og karbondioksid (CO2). Partikkelutslipp er bare én del av miljøpåvirkningen fra biler.
Den totale miljøpåvirkningen kan derfor fortsatt være større for diesel- og bensinbiler. Dette gjelder når man ser på crossoveren alene, sammenlignet med ladbare hybrider og elbiler.