En ny studie fra England viser at sjåførene folk flest hater mest i trafikken er Tesla-eiere. Volkswagen-eiere er nesten like upopulære.
Du finner ikke mer upopulære sjåfører enn Tesla-eiere.
I hvert fall ikke ifølge en ny, engelsk studie fra bilutleiefirmaet Big Motoring World.
Undersøkelsen, som spurte om sjåførers holdninger til eiere av biler fra de største merkene, får Tesla-eierne til å henge i kulden.
Faktisk er de – altså Tesla-eiere – begge mer upopulære enn Audi- og BMW-eiere – som ellers er kjent for å aldri blunke og kjøre for nærme alle andre.
Men tre av fem – blant de representativt utvalgte 2000 sjåførene – sier at Tesla-eiere er de de ville by på nest minst eller til og med minst.
Tesla-eiere er de fleste sjåfører hater
Mindre enn 3 prosent av sjåførene i undersøkelsen sier at blant alle de store bilmerkene bryr de seg mest om Tesla-eiere.
Det er imidlertid verdt å merke seg at etterforskningen er publisert samtidig med at Teslas administrerende direktør får kraftig kritikk for å blande seg inn i både amerikansk og internasjonal politikk.
En annen undersøkelse, som This is Money viser til, viser at syv av 10 voksne i England avviser fullstendig ideen om å eie en elbil etter Elon Musks kontroversielle offentlige opptredener.
Milliardæren, som er verdens rikeste mann, har uttrykt alt fra sin støtte til det tyske AfD-partiet til å bruke sin sosiale mediekonto X for å angripe den sittende britiske statsministeren Keir Starmer.
Musk har også brukt mer enn 250 millioner dollar for å få Donald Trump gjenvalgt som USAs president. Akkurat som Musk har sagt at han vil støtte Maga-bevegelsen med et utrolig stort millionbeløp. Les mer om det her .
Eierne av disse bilmerkene er de mest hatede i trafikken:
1. Tesla
2. Volkswagen
3. Mini
4. Land Rover
5. Mercedes-Benz
6. Jaguar
7. BMW
8. Fiat
9. Ford
Resultatet som Big Motoring World kom med ble fremhevet av en av respondentene, som direkte pekte på Elon Musk.
– Jeg synes bilene er fine, men jeg kunne aldri drømme om å kjøpe en av dem for jeg ville ikke orket skammen over det.
De aller fleste deltakerne i undersøkelsen beskrev også Tesla-eiere som ekstravagante. Men ikke alle sjåfører har noe imot Tesla.
I Norge er merket nok en gang det mest populære, og både i England og Irland økte salget med 20 prosent i løpet av februar måned.
Og mens noen bruktbilforhandlere sier at det er vanskelig å bli kvitt Teslaer i disse dager, rapporterer andre at de selger brukte Tesla-modeller som aldri før. Les mer om det her .
Hvis vi igjen ser på hvordan sjåfører beskriver eierne av de forskjellige merkene, er BMW-eiere 'arrogante', Fiat-eiere er rimelige. Det samme gjør de som kjører Ford.
Land Rover-eiere er de modne typene, og Audi-eiere? Ja, ifølge Big Motoring World-undersøkelsen er de også noen arrogante typer.
Ian Hajyzamanali, markedssjef i Big Motoring World, mener at folk ofte tillegger visse egenskaper og demografi til sjåfører basert på bilen de eier eller kjører.
"Britene har lenge hatt en vane med å assosiere visse bilmerker med spesifikke stereotyper," sier han.
– Resultatene av undersøkelsen har både bevist og motbevist mange av disse stereotypiene, og viser at folk også kan endre holdninger.
– Det hele er litt ufarlig moro. Men folks holdninger er ofte forankret i bilens image og historie, noe som gjør at visse stereotypier ofte kan assosieres med merker i flere generasjoner av gangen.