Svenske forskere hevder å ha overvunnet elbilens største utfordring – nemlig rekkevidden. Hemmeligheten, sier forskerne, er en ny type elektrode laget ved hjelp av 3D-skapte røntgenstråler.
Svenske forskere hevder å ha overvunnet elbilens største utfordring – nemlig rekkevidden. Hemmeligheten er en ny type elektrode.
Elektroden ble oppfunnet ved Gøteborgs tekniske universitet. I stedet for grafittelektroder har forskerne brukt litiummetallelektroder. Dette muliggjør en lavere vekt samtidig som en mye høyere energitetthet i selve batteripakken.
Litiummetallelektroder har blitt brukt uten særlig suksess. Dette er rett og slett fordi metallet i elektroden reagerer med omgivelsene og dermed forfaller.
Men ikke nå lenger. Forskerne i Sverige har sett på batteripakken ved hjelp av 3D-skapte røntgenstråler. Ved å plassere elektroden inne i batteriet kan du forhindre at den reagerer med alt annet utenfor.
LES OGSÅ: 2 av 3 bilforhandlere nekter å ta elbiler i bytte
– Vi jobber i et veldig inert (lukket, red.) miljø.
– Men også der finner metallet noe å reagere med, og det dannes et overflatelag som påvirker hvordan metallet oppfører seg i batteriet, forklarer Josef Rizell, som er stipendiat ved universitetets fysikkavdeling og forfatter av forskningsartikkelen bak den. eksperiment i en uttalelse .
Spørsmålet er da hva funnet skal brukes til. De svenske forskerne mener imidlertid at de har lagt grunnlaget som andre kan bygge videre på.
– Vi har lagt grunnlaget for fremtidige funn innen bærekraftig utvikling. Batterier er allerede en avgjørende del av utviklingen, og deres avgjørende betydning vil bare bli større i fremtiden, sier svenskene.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her