Trafikverket i Sverige vil gjerne gjøre det umulig å kjøre for fort på landets veier. For det første må firmabilene begrenses.
Den svenske myndigheten Trafikverket har ambisiøse planer for å få slutt på alle som bryter loven om svenske veier. Målet er å gjøre det umulig å kjøre for fort i både person- og firmabiler.
Teknologien for å begrense hastigheten finnes allerede og brukes i dag i lastebiler. Trafikverket ønsker nå å utvide bruken til alle biler på veiene.
For Trafikverket er fart et spørsmål om liv eller død. I fjor mistet 210 mennesker livet i trafikken i Sverige. Selv om dette tallet er lavt sammenlignet med tidligere år, har Trafikverket et mål om å redusere antallet til 130 drepte innen 2030.
– For å lykkes med det må vi bremse. Hvis alle skulle følge fartsgrensen, ville vi reddet 50 liv i året», sier Maria Krafft, måldirektør for trafikksikkerhet i Trafikverket, til Carup .
Hun understreker at høy hastighet øker risikoen for ansatte som roper i forbindelse med arbeidet.
– Det er et arbeidsmiljøansvar som er lovregulert, og det handler om å forebygge store risikoer og ha et system rundt dette, sier Maria Krafft.
Krafft mener det ikke er tilstrekkelig med godt formulerte dokumenter. Arbeidsgivere skal aktivt iverksette tiltak som reduserer antall alvorlige trafikkulykker.
– Det er ikke nok å ha en politikk, det må være et system. En fartsovertredelse er ikke bare en sak mellom sjåføren og politiet, det er en tredjepart og det er arbeidsgiveren.»
Men hvilken teknologi bør brukes for å hindre fartsovertredelse?
Maria Krafft påpeker at nye biler allerede er utstyrt med et system som kan lese fartsskilt og hindre sjåføren i å kjøre fortere enn tillatt. Dette systemet, kalt ISA, kan være en løsning. Den har vært i alle nye personbiler siden juli 2024. Les mer om den her .
Samtidig er det viktig at det er mulighet for å kjøre raskere i nødssituasjoner, mener svenske myndigheter. Myndigheten vil imidlertid ikke forholde seg til hvordan og hva som utgjør en nødsituasjon.
Trafikverkets forslag er fortsatt i en tidlig fase, og det er uklart når og hvordan det skal gjennomføres.
Men én ting er sikkert: Sverige tar trafikksikkerhet på alvor og er villig til å strekke seg langt for å beskytte trafikantene.