16. januar, 2025

Tapte 2,3 milliarder – Polestar skal bygge bil i Europa

Torsdag ettermiddag presenterte Polestar-ledelsen en redningsplan for å holde det kinesiske merket flytende. De ønsker å bygge en ny i Europa.

Polestar har hatt et betydelig tap, men har også annonsert planer om å produsere biler i Europa. Selskapet, kjent for sine elbiler, rapporterte et nettotap på 323 millioner dollar (omtrent 2,3 milliarder kroner) for tredje kvartal 2024.

Til tross for de økonomiske utfordringene har Polestar ambisiøse planer for fremtiden. En sentral del av strategien er å lansere nye modeller, inkludert Polestar 7, en kompakt SUV som skal produseres i Europa.

– Polestar 7 vil være alt våre kunder forventer av oss, både når det gjelder design og ytelse, sier Polestars nye designsjef, Philipp Römers.

Polestar 7 forventes å spille en avgjørende rolle i selskapets innsats for å snu utviklingen og oppnå lønnsomhet.

– Vi forventer at 2025 blir det sterkeste året i Polestars historie, sier administrerende direktør Michael Lohscheller.

I tillegg til nye bilmodeller satser Polestar på inntekter fra salg av utslippsrettigheter. EUs strenge utslippsregler gjør at Polestar kan selge CO2-kreditter til andre bilprodusenter.

Polestar forventer å generere et tresifret millionbeløp på utslippsrettigheter allerede i år. Over en årrekke kan salg av utslippsrettigheter potensielt gi milliardinntekter. Polestar har allerede etablert et CO2-basseng med fire produsenter for 2025.

Polestars økonomiske situasjon er imidlertid fortsatt utfordrende. Selskapet hadde en negativ bruttomargin på 2,4 prosent på solgte biler i tredje kvartal. Per september 2024 hadde Polestar bare 501 millioner dollar i kontanter.

For å styrke sin økonomiske situasjon har Polestar sikret nye banklån på 800 millioner dollar i desember.

Polestar har hatt vanskeligheter med å nå sine salgsmål. Planen om å selge 290 000 biler innen 2024 resulterte i færre enn 50 000 solgte enheter.

Michael Lohscheller, som tok over som administrerende direktør i 2024 etter sparken av Thomas Ingenlath samme år, har lovet å forbedre Polestars resultater.

Lohscheller presenterte sin redningsplan på en pressekonferanse torsdag. Planen inkluderer mål om positiv justert EBITDA for avskrivninger og rentekostnader allerede i år, samt positiv kontantstrøm i 2027.

Markedet har reagert med en viss skepsis til Polestars planer. Aksjen falt ti prosent i handelen før Nasdaq-børsen åpnet.

Polestars fremtid avhenger av om selskapet kan realisere sine ambisiøse mål og snu en dundrende tapsbringende virksomhet.

https://www.youtube.com/watch?v=I6-36TUWmeo

Latest

Don't miss

Tesla har gått forbi Audis salg for første gang noensinne

For første gang noensinne har Tesla hatt et år...

Volkswagen vil bygge elbiler folk selv kan reparere

Det gjenopplivede bilmerket Scout, som Volkswagen eier, skal bygge...

Å bytte batteri i en elektrisk Volvo koster nesten 500 000 DKK.

Et nytt batteri til en hybriddrevet Volvo har vært...

Privatleasing på Hyundai INSTER er kommet: Se prisene her!

Hyundai har lansert den nye elektriske INSTER, som nå...

Kia slutter å selge bensinbiler i Danmark

Som det første bilmerket med forbrenningsmotorer på programmet, stopper...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Honda senker prisen betydelig på flere danske biler

Honda setter nå ned prisen betydelig på flere biler i den danske modellserien. Importøren går imidlertid ikke inn på hvorfor. Honda har varslet betydelige...

Seer-godkjent Subaru som 'aldri' kan repareres

En synsk og en bilforhandler har fått ørene i klem etter at en sak om en rusten Subaru har havnet i Forbrukerklagenemnda. En visjonær...

Dansk bilimportør skylder 1 milliard DKK. i interesse

Det har vært og er dyrt for North American Global Auto Holdings å bli en dansk bilimportør. Bare oppkjøpet av KW Bruun koster én...

Clarkson rasende – kjente Top Gear-biler skrotet

Jeremy Clarkson er sint. Det viser seg at hans tidligere arbeidsgiver BBC har skrotet mange av de kjente Top Gear-bilene. Jeremy Clarkson, den tidligere...

Polestar 7 og strategisk vekst: Store planer for de kinesiske svenskene

Polestar kunngjør ny kompakt SUV - Polestar 7 - økt produksjon i Europa og en langsiktig vekstplan . Polestar har publisert sin strategi for...

Richard Hammond bekrefter: Grand Tour gjenoppstår

I en ny video på YouTube-kanalen Drivetribe forteller Richard Hammond om sin siste tid med Grand Tour og at programmet gjenopplives. Det var allerede...

Tesla kan ikke selge merkevarens varelager av Cybertruck

Tesla prøver nå å kvitte seg med et massivt lager av Cybertruck-modeller. En bil som 2 millioner mennesker for bare noen år siden ropte...

Fyrte Kevin Magnussen innrømmer feil i Formel 1

Kevin Magnussen, som kanskje/kanskje ikke har lagt Formel 1 på hylla etter et tiår i sporten, innrømmer at han noen ganger gikk over streken....

Renault i vekst: Rekordsalg og ambisiøse planer for elbiler i Danmark

Det er fart hos Renault – både i Danmark og i resten av Europa, hvor salget vokser enormt. Renault har hatt et sterkt 2024...

Privatleasing på Hyundai INSTER er kommet: Se prisene her!

Hyundai har lansert den nye elektriske INSTER, som nå kan privatleases til en fornuftig pris i Danmark. Og hva er prisen? Den er priset...

MG ZS Hybrid+ har kommet: Hybrid for det danske markedet med skarpe priser

Den nye MG ZS Hybrid+ tilbyr avansert teknologi og effektivitet i tre utstyrsvarianter. Med rimelige danske priser. Med lanseringen av MG ZS Hybrid+ satser...

Blå partier vil innføre flere bilavgifter i Danmark

De blå partiene Venstre og Liberal Alliance erkjenner nå at de ikke vil avvise innføringen av bompenger – såkalt veiprising – for personbiler i...