Torsdag ettermiddag presenterte Polestar-ledelsen en redningsplan for å holde det kinesiske merket flytende. De ønsker å bygge en ny i Europa.
Polestar har hatt et betydelig tap, men har også annonsert planer om å produsere biler i Europa. Selskapet, kjent for sine elbiler, rapporterte et nettotap på 323 millioner dollar (omtrent 2,3 milliarder kroner) for tredje kvartal 2024.
Til tross for de økonomiske utfordringene har Polestar ambisiøse planer for fremtiden. En sentral del av strategien er å lansere nye modeller, inkludert Polestar 7, en kompakt SUV som skal produseres i Europa.
– Polestar 7 vil være alt våre kunder forventer av oss, både når det gjelder design og ytelse, sier Polestars nye designsjef, Philipp Römers.
Polestar 7 forventes å spille en avgjørende rolle i selskapets innsats for å snu utviklingen og oppnå lønnsomhet.
– Vi forventer at 2025 blir det sterkeste året i Polestars historie, sier administrerende direktør Michael Lohscheller.
I tillegg til nye bilmodeller satser Polestar på inntekter fra salg av utslippsrettigheter. EUs strenge utslippsregler gjør at Polestar kan selge CO2-kreditter til andre bilprodusenter.
Polestar forventer å generere et tresifret millionbeløp på utslippsrettigheter allerede i år. Over en årrekke kan salg av utslippsrettigheter potensielt gi milliardinntekter. Polestar har allerede etablert et CO2-basseng med fire produsenter for 2025.
Polestars økonomiske situasjon er imidlertid fortsatt utfordrende. Selskapet hadde en negativ bruttomargin på 2,4 prosent på solgte biler i tredje kvartal. Per september 2024 hadde Polestar bare 501 millioner dollar i kontanter.
For å styrke sin økonomiske situasjon har Polestar sikret nye banklån på 800 millioner dollar i desember.
Polestar har hatt vanskeligheter med å nå sine salgsmål. Planen om å selge 290 000 biler innen 2024 resulterte i færre enn 50 000 solgte enheter.
Michael Lohscheller, som tok over som administrerende direktør i 2024 etter sparken av Thomas Ingenlath samme år, har lovet å forbedre Polestars resultater.
Lohscheller presenterte sin redningsplan på en pressekonferanse torsdag. Planen inkluderer mål om positiv justert EBITDA for avskrivninger og rentekostnader allerede i år, samt positiv kontantstrøm i 2027.
Markedet har reagert med en viss skepsis til Polestars planer. Aksjen falt ti prosent i handelen før Nasdaq-børsen åpnet.
Polestars fremtid avhenger av om selskapet kan realisere sine ambisiøse mål og snu en dundrende tapsbringende virksomhet.