En tilfeldig garasje i Los Angeles ble avgjørende for hver Tesla-modell som noen gang er bygget. Det er Elon Musks «feil», sier tidligere ansatt.
En garasje i Bel Air, West Los Angeles, har hatt en bemerkelsesverdig innvirkning på hvordan elbilindustrien har formet seg selv de siste årene.
En tilsynelatende ubetydelig detalj i Elon Musks hjem har formet hvordan millioner av biler lades i dag.
For de fleste bileiere er ikke plasseringen av ladeporten på en elbil noe de tenker på. I alle fall ikke for å lade bilen.
Plassering spiller imidlertid en avgjørende rolle, spesielt når det kommer til hurtiglading. For Tesla, hvis ladenettverk dominerer markedet, kan man anta at det ligger et vell av analyser og fokusgruppeintervjuer bak dette. Men nei.
For i virkeligheten er det mye mer personlig og en relativt ubetydelig detalj – nemlig hvordan Elon Musks garasje ser ut.
Peter Rawlinson, tidligere sjefingeniør på Tesla Model S-prosjektet og nåværende administrerende direktør i Lucid, har avslørt at plasseringen av ladeporten på Tesla-biler ble bestemt av Musks personlige preferanser.
Det sier han i et intervju med PC Magazine .
Rawlinson foreslo opprinnelig at ladeporten skulle plasseres til venstre, rett foran inngangsdøren, for å lette tilgangen når du parkerer og kobler til ladekabelen.
Musk avviste imidlertid ideen, da den ikke ville fungere optimalt i garasjen hans i huset i Bel Air. At Tesla-direktøren tilsynelatende risikerte å snuble i kabelen avsluttet diskusjonen.
Derfor ble ladeporten plassert helt til venstre på Model S. En plassering som senere ble standard i alle Tesla-biler. Og som amerikanerne ikke har endret seg siden.
Konsekvensen var at alle Tesla-eiere i dag må sikkerhetskopiere når de bruker Superchargers. Siden Tesla dominerer ladeinfrastrukturen, har dette hatt innvirkning på hele den delen av bilindustrien som jobber med elbiler.
Da Tesla åpnet ladenettverket for andre bilmerker , dukket det opp nye utfordringer. Siden forskjellige bilprodusenter har forskjellige plasseringer av ladeportene sine, må noen biler parkere over flere ladepunkter for å nå kabelen.
Tesla har forsøkt å løse problemet ved å introdusere deres nye V4-ladere med lengre kabler. Men det er fortsatt svært få av de nye V4-laderne.
For å unngå kaos har Tesla oppfordret andre bilprodusenter til å plassere sine ladeporter enten bak til venstre eller foran til høyre på bilene.
Et eksempel er Lucid, som nylig fikk tilgang til Superchargers. De har tilpasset sin kommende SUV, Gravity, til Teslas ladenettverk ved å plassere ladeporten på nøyaktig samme sted som på Teslaen – bak til venstre.
Ifølge Rawlinson var det et nødvendig skritt for å sikre kompatibilitet med Teslas Superchargers.
Det er fascinerende å se hvordan en tilsynelatende liten, personlig preferanse kan forme en hel bransje.
Elon Musk leide også huset i Bel Air. Men garasjen hans har hatt innvirkning på hvordan millioner av elbiler lades rundt om i verden.
Et vedtak tatt på bakgrunn av midlertidig opphold har ført til en standardisering som andre produsenter nå tilpasser seg, enten de er enige eller ikke.