5. februar, 2025

Tesla fikk et stikk i ryggen på grunn av Elon Musk

En tilfeldig garasje i Los Angeles ble avgjørende for hver Tesla-modell som noen gang er bygget. Det er Elon Musks «feil», sier tidligere ansatt.

En garasje i Bel Air, West Los Angeles, har hatt en bemerkelsesverdig innvirkning på hvordan elbilindustrien har formet seg selv de siste årene.

En tilsynelatende ubetydelig detalj i Elon Musks hjem har formet hvordan millioner av biler lades i dag.

For de fleste bileiere er ikke plasseringen av ladeporten på en elbil noe de tenker på. I alle fall ikke for å lade bilen.

Plassering spiller imidlertid en avgjørende rolle, spesielt når det kommer til hurtiglading. For Tesla, hvis ladenettverk dominerer markedet, kan man anta at det ligger et vell av analyser og fokusgruppeintervjuer bak dette. Men nei.

For i virkeligheten er det mye mer personlig og en relativt ubetydelig detalj – nemlig hvordan Elon Musks garasje ser ut.

Peter Rawlinson, tidligere sjefingeniør på Tesla Model S-prosjektet og nåværende administrerende direktør i Lucid, har avslørt at plasseringen av ladeporten på Tesla-biler ble bestemt av Musks personlige preferanser.

Det sier han i et intervju med PC Magazine .

Rawlinson foreslo opprinnelig at ladeporten skulle plasseres til venstre, rett foran inngangsdøren, for å lette tilgangen når du parkerer og kobler til ladekabelen.

Musk avviste imidlertid ideen, da den ikke ville fungere optimalt i garasjen hans i huset i Bel Air. At Tesla-direktøren tilsynelatende risikerte å snuble i kabelen avsluttet diskusjonen.

Derfor ble ladeporten plassert helt til venstre på Model S. En plassering som senere ble standard i alle Tesla-biler. Og som amerikanerne ikke har endret seg siden.

Konsekvensen var at alle Tesla-eiere i dag må sikkerhetskopiere når de bruker Superchargers. Siden Tesla dominerer ladeinfrastrukturen, har dette hatt innvirkning på hele den delen av bilindustrien som jobber med elbiler.

Da Tesla åpnet ladenettverket for andre bilmerker , dukket det opp nye utfordringer. Siden forskjellige bilprodusenter har forskjellige plasseringer av ladeportene sine, må noen biler parkere over flere ladepunkter for å nå kabelen.

Tesla har forsøkt å løse problemet ved å introdusere deres nye V4-ladere med lengre kabler. Men det er fortsatt svært få av de nye V4-laderne.

For å unngå kaos har Tesla oppfordret andre bilprodusenter til å plassere sine ladeporter enten bak til venstre eller foran til høyre på bilene.

Et eksempel er Lucid, som nylig fikk tilgang til Superchargers. De har tilpasset sin kommende SUV, Gravity, til Teslas ladenettverk ved å plassere ladeporten på nøyaktig samme sted som på Teslaen – bak til venstre.

Ifølge Rawlinson var det et nødvendig skritt for å sikre kompatibilitet med Teslas Superchargers.

Det er fascinerende å se hvordan en tilsynelatende liten, personlig preferanse kan forme en hel bransje.

Elon Musk leide også huset i Bel Air. Men garasjen hans har hatt innvirkning på hvordan millioner av elbiler lades rundt om i verden.

Et vedtak tatt på bakgrunn av midlertidig opphold har ført til en standardisering som andre produsenter nå tilpasser seg, enten de er enige eller ikke.

Latest

Don't miss

Den norske regjeringen vil forby alle trafikkalarmer

Et nytt lovforslag fra den norske regjeringen vil forby...

Elon-effekten? Tesla-prisene stuper nå

Prisene på brukte Tesla-modeller stuper i Europas største bilmarked,...

Toyota er verdens største bilmerke for 5. år på rad

Til tross for nedgang i salget, er det ingen...

Formel 1-fører uten førerkort: «Slik gikk førerprøven»

18 år gamle Kimi Antonelli erstatter den syv ganger...

Bilgiganten er opptatt – trenger snarest å finne 350 ansatte

Volvo Cars er opptatt av å unngå de økte...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volvo anklager Kåre for å knuse sin egen elbil

Volvo mener en norsk mann har knust sin egen elbil. Gasspedalen ble i alle fall trykket helt ned, sier importøren. En annen elbil fra...

Volkswagen avduker ny elbil til 150.000 kroner

Direktøren i Volkswagen, Thomas Schäfer, mener det blir som å gå inn i Champions League med en elbil til 150.000 danske kroner. Volkswagen har...

Fartoverskridende politimann innrømmer "slurvet" med opptak

Den kjente TV-politimannen Preben Sandager, som for tiden er midtpunktet i en rettssak, måtte allerede i 2016 forklare seg for ledelsen i Midt- og...

Polestar sagsogt for fusk: «Ingen kommentar»

Kinesiske Polestar har blitt saksøkt av en rekke sinte investorer som mener bilmerket har manipulert aksjekursen. Polestar vil ikke kommentere. Polestar blir nå saksøkt...

Bensinbil dør etter 6 kilometer – kan ikke repareres

General Motors har store problemer med V8-motorene, som inkluderer: Cadillac bruker. Bilene går i stykker på samlebåndet eller etter bare 6 kilometer. 6,2-liters V8-motorene...

Vil ikke hjelpe folk i bensinbiler: "Det er feil"

I elbilenes paradis, Norge, nekter en bilforhandler å hjelpe kundene sine med å kjøpe en bensinbil. Det blir feil, mener direktøren. Nye bensinbiler kan...

Ferrari tjener nå over 1 million kroner per år. bil

I 2024 solgte Ferrari 13.752 biler. Og det er god forretning. For på bunnlinjen er det 14 milliarder kroner igjen etter skatt. Ferrari har...

Nissan og Honda dropper fusjonen – kan gå konkurs

Nissan og Honda har angivelig en storstilt plan om å slå seg sammen langt ned i graven. Dette melder det asiatiske forretningsmediet Nikkei. Nissan...

Aston Martin avviser: Nei takk til elbiler for 2040

Adrian Hallmark, som tok over som direktør for Aston Martin, er ikke veldig glad i ideen om kun å lage elbiler innen 2040. Elbiler...

Elbil for å slette Volkswagens enorme gjeld – her er navnet

Volkswagens nye Volkswagen er slett ikke den kommende ID.2. På den annen side er det en enda mindre søster som skal redde hele merket...

Politiet kritiserte for å bruke kamerabiler for lite

Den danske riksrevisjonen offentliggjorde søndag en rapport om at politiet bruker landets 107 kamerabiler feil og for lite. Rigsvisionen publiserte søndag en rapport som...

BMW-forhandler angrepet – "HLR-nummer lekket på darkweb"

Den danske BMW-forhandleren Jan Nygaard bekrefter nå at dataene som ble stjålet i et hackerangrep tidligere denne måneden er lekket. Den danske BMW-forhandleren Jan...