Sondag stilte forrige uke opp 150 elbiler for å lade på samme Supercharger-stasjon i Sverige. Nå skylder Tesla-sjefen på forholdene i landet.
Tesla-sjefen skylder streikene i Sverige for ku til Teslas ladestasjoner. Bilister på vei hjem fra ferien skapte enorme køer ved en av Teslas Supercharger-stasjoner i byen Malung.
Mange bilister på vei hjem trengte lading, og bilder av kyrne ble raskt delt i flere medier. Boosted brakte også selve historien .
Situasjonen har fått Teslas sjef for Supercharger-nettverket, Max de Zegher, til å reagere.
Max de Zegher skriver på det sosiale mediet X (tidligere Twitter) at den utbredte kua på ladestasjonene skyldes IF Metalls streik og sympatitiltakene som andre fagforeninger har innført.
Disse tiltakene betyr at Tesla godt kan bygge nye Supercharger-stasjoner. Men de kan ikke kobles til strømnettet.
– Teslas Superchargers er kritisk infrastruktur, spesielt på travle reisedager som dette. Mer enn 100 ladere i Sverige ville blitt koblet til denne vinteren hvis det ikke var for sympatistreikene», skriver han på det sosiale mediet X.
Han understreker samtidig at Tesla vil fortsette å utvide sitt nettverk av ladestasjoner, blant annet i byene Malung, Vansbro og Idre, selv om de foreløpig ikke kan kobles til nettet.
Ifølge ham er problemet med kyr på ladestasjonene både frustrerende og noe som kan løses.
– Å stå i kø som dette er supervondt, gjør vondt i elbilovergangen. Men det kan løses helt, legger han til.
Tesla Club Sveriges styreleder, Tibor Blomhäll, er enig i at konsekvensene av streikene kan få stor betydning for alle elbileiere i Sverige.
Han påpeker at situasjonen ikke bare rammer Tesla-eiere, ettersom Supercharger-nettverket i Sverige er åpent for elbiler fra alle bilmerker.
– Dette er en stor bekymring. Det er stasjoner i Sverige som er ferdigstilt, men som bare sitter og samler støv fordi de ikke kan kobles sammen. Det påvirker ikke bare oss Tesla-eiere, men alle Sveriges elbilister, sa han i et intervju med Vi Bilägare.
Kyrne på ladestasjonene i Malung understreker utfordringene med infrastrukturen i Sverige, der manglende tilgang til strømnettet – i hvert fall for Tesla – gjør det vanskelig å utnytte de nye ladestasjonene.
Så lenge streikene fortsetter, ser ikke situasjonen ut til å bli bedre, noe som kan skape ytterligere frustrasjon blant elbilister i landet.