– Vi bygger biler, ikke politiske posisjoner, sier sjefen for Tesla i Tyskland. Merkets antall lagerbiler er angivelig rekordlavt.
Teslas fabrikk i Tyskland går for fullt, ifølge fabrikksjef André Thierig.
Dette kommer etter en periode med fallende salgstall i landet. Nedgangen i salget falt sammen med en offentlig debatt om det politiske synet til selskapets administrerende direktør, Elon Musk.
Konsernsjefen støtter blant annet åpenlyst det høyreorienterte tyske partiet Alternativ for Tyskland (AfD).
Dette skriver Der Tagesspiegel .
Tesla etablerte sin nyeste fabrikk i 2022 i Grünheide utenfor Berlin. Åpningen fant sted etter en rask byggeprosess og var preget av deltagelse av forbundskansler Olaf Scholz, Brandenburgs statsminister Dietmar Woidke og Elon Musk.
Fabrikken er en betydelig arbeidsgiver i området med rundt 11.000 ansatte. Og ifølge fabrikkdirektøren har de ansatte det ganske travelt.
Tesla i Tyskland kjører på full kapasitet med et rekordlavt lager av biler
Produksjonen ved fabrikken har opplevd svingninger. I fjor var produksjonen rundt 1000 biler daglig. Men dette tallet har siden gått ned.
Noe av forklaringen ligger i en overgang til produksjon av den nye Model Y. André Thierig forteller imidlertid at produksjonen nå er tilbake til tidligere nivåer.
– Det er ingen planer om produksjonsstans, bemanningsreduksjoner eller andre kutt. Vi har lagt om produksjonen fra vår forrige modell til den nye Model Y, det tar tid, sier direktøren.
Tesla-fabrikken i Grünheide leverer også mange biler. Og ikke bare for det tyske markedet, men for hele Europa. De produserte bilene lagres i Neuhardenberg før de sendes til kunder.
Tesla opererer generelt etter prinsippet om å møte fastsatte kvoter før man begynner å sende biler til kunder.
Ifølge Der Tagesspiegel er imidlertid Teslas varelager i Tyskland for øyeblikket rekordlavt.
Med kun 3200 biler på lager, tilsvarende tre dagers produksjon sammenlignet med fjorårets produksjon, er lagerbeholdningen begrenset.
– Vi bygger ikke bare kjøretøy for det tyske markedet, men for 37 andre markeder, både innenfor og utenfor EU, forklarer André Thierig til media.
På statlig nivå er det imidlertid allerede bekymring for at Tesla kutter ned. Selv om fabrikkledelsen nekter for det.
I Norge, som på mange måter regnes som elbilenes paradis, er merket tilbake på topp. Les mer om det her .
Mens Tesla i Tyskland angivelig har svært få biler på lager, kunne ikke det samme sies for morselskapet i USA i fjor. I juni 2024 kom det frem at merket hadde 20 milliarder kroner bundet opp i lagerbiler som kunne sees fra verdensrommet.