20. september, 2024

Test: Honda NSX – Japans Ferrari

Kun tillatt å bygge av ansatte med minst 10 års erfaring På Ferrari-fabrikken introduserte de samtidig sin nye 348 med frekke Testarossa-gjeler og et firkantet utseende. Dessverre var ikke motorjournalistene spesielt begeistret for den ville, italienske hingsten. Spesielt klaget de på ustabilitet i høy hastighet, samt en tendens til å gjøre kona din om til enke hvis du slipper gassen rundt hjørner. I tillegg var det den lamme kvalitetsfølelsen. Honda NSX var i likhet med Ferrari håndbygget, men kun ansatte med mer enn ti års erfaring fikk komme tett på den japanske superbilen. Hvorvidt Ferrari kort etter samme regel er ekstremt tvilsomt. Faktisk var det så ille hos Ferrari at da Luca di Montezemolo satte popoen sin i sjefsstolen og fikk utdelt en 348, tilkalte han umiddelbart sin nye stab til en glideball. Han forklarte de ansatte at han var ekstremt misfornøyd med bilen, og at det var noe av det verste arbeidet som noen gang hadde båret en springende hingst på panseret. Ryktene sier at han fikk en NSX sendt over fra Japan og ba ingeniørene sine bruke den som mål for etterfølgeren 355. Honda hadde vunnet, men seieren skulle bli bittersøt. V-TEC-systemet er for vilt jeg oppdager det rotete feltet som starter ved 8000 rpm og kaster den ultrapresise girspaken ned i andre gir. Endelig. Superbilen er vekket til live. Det er i denne delen av revolusjonsskalaen det er full verdi for pengene. Gjennom de lange skarpe kurvene kan du enkelt holde pedalen nede, mens du i de små skarpe balanserer den på grensen gjennom den deilige styringen. V-TEC-systemet fungerer som en galning mens jeg spikrer gasspedalen til gulvet. Kreftene overføres til asfalten uten problemer og hele bilen føles kontrollert. Maskineriet suser av gårde ettersom lyden blir mer og mer intens. Hele opplevelsen er faktisk så spesiell at jeg for en kort stund glemmer helt at denne bilen er tjue år gammel. Enhver forretningsmann vil vite at hvis konkurrenten har et dårligere produkt enn deg, har du en klar fordel. Men slik gikk det ikke for Honda. Selv om Ferrari 348 krevde månedlig vedlikehold hos mekanikeren, var det fortsatt en Ferrari. Den gang kunne bare det faktum at du eide en Ferrari få deg med på VIP-festene. En Honda NSX kunne ikke engang skaffe deg en gratis fadol på Ferry Inn. Av samme grunn endte fabrikken opp med å produsere kun 18.000 NSX-er fra 1990 til 2005. I samme periode solgte Ferrari over 37.000 eksemplarer av 348, 355 og 360. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre

Latest

Don't miss

Fikk sparket Kevin Magnussen – nå setter han rekord

Oliver Bearman er den direkte årsaken til at Kevin...

Å nei: Koenigsegg Jesko rammet av flammer og feil – igjen

Nok en gang har en Koenigsegg Jesko gått opp...

Jakob sykler etter 29 år: Delt gal karusell på TikTok

Den 29 år gamle mannen, som ble siktet for...

ØV! Ferraris første elbil får også en falsk motorlyd

Ferrari-sjef Benedetto Vigna lovet elbiler med et unikt lydspor....

Bilmerkene klager: Folk kjøper ikke nok elbiler

Den europeiske bilindustriens samarbeidsorganisasjon ACEA klager nå åpent på...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM-mannen blir ekspert på populært dansk TV-program

Det er nye ansikter i «Luxusfelden». Programmet, som avslører deltakernes dårlige økonomi, har nå en FDM-mann som ekspert. FDMs såkalte forbrukerøkonom er nå også...

9000 bileiere taper saken – får ikke 1 milliard fra Volkswagen

I et gruppesøksmål mot norske Volkswagen hadde 9.000 bileiere håpet å få opp mot én milliard danske kroner i erstatning. Nå har de tapt...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot tilsvarende 20 millioner danske kroner på grunn av ulovlig chiptuning. Amerikanske Cobb Tuning er dømt...

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier. I en større undersøkelse fra...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye utslippsregler nå. Men det er direkte dumt, sier Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares. Mens bilprodusentens organisasjon...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler over hele verden. Det tok tyskerne 2 år å oppdage feilen bak. BMW er i...

Jakob sykler etter 29 år: Delt gal karusell på TikTok

Den 29 år gamle mannen, som ble siktet for 38 tilfeller av galskap, delte alt på TikTok. Dypt forkastelig, sier Råd for trygg trafikk-direktør...

Ny Mercedes-fabrikk truet – taper milliarder i statstilskudd

Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa. Mens svenske Northvolt sliter med å overleve, trekker Italias regjering støtten til Mercedes og Stellantis...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt om salg av elbiler. Tallene i Europa er helt annerledes enn her i Danmark. August...

England forbyr diesel- og bensinbiler fra 2030 – igjen

Den nåværende regjeringen i England har trukket tilbake en tidligere utsettelse av forbudet mot nye diesel- og bensinbiler. Nå gjelder den igjen i 2030....

Sverige vil forby den helt spesielle korkortregelen

I Sverige er det mulig å hoppe over en korlærer. Dette krever imidlertid en spesiell godkjenning. Den godkjenningen må godkjennes nå, mener Samferdselsetaten. Svenskene...

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...