Kun tillatt å bygge av ansatte med minst 10 års erfaring På Ferrari-fabrikken introduserte de samtidig sin nye 348 med frekke Testarossa-gjeler og et firkantet utseende. Dessverre var ikke motorjournalistene spesielt begeistret for den ville, italienske hingsten. Spesielt klaget de på ustabilitet i høy hastighet, samt en tendens til å gjøre kona din om til enke hvis du slipper gassen rundt hjørner. I tillegg var det den lamme kvalitetsfølelsen. Honda NSX var i likhet med Ferrari håndbygget, men kun ansatte med mer enn ti års erfaring fikk komme tett på den japanske superbilen. Hvorvidt Ferrari kort etter samme regel er ekstremt tvilsomt. Faktisk var det så ille hos Ferrari at da Luca di Montezemolo satte popoen sin i sjefsstolen og fikk utdelt en 348, tilkalte han umiddelbart sin nye stab til en glideball. Han forklarte de ansatte at han var ekstremt misfornøyd med bilen, og at det var noe av det verste arbeidet som noen gang hadde båret en springende hingst på panseret. Ryktene sier at han fikk en NSX sendt over fra Japan og ba ingeniørene sine bruke den som mål for etterfølgeren 355. Honda hadde vunnet, men seieren skulle bli bittersøt. V-TEC-systemet er for vilt jeg oppdager det rotete feltet som starter ved 8000 rpm og kaster den ultrapresise girspaken ned i andre gir. Endelig. Superbilen er vekket til live. Det er i denne delen av revolusjonsskalaen det er full verdi for pengene. Gjennom de lange skarpe kurvene kan du enkelt holde pedalen nede, mens du i de små skarpe balanserer den på grensen gjennom den deilige styringen. V-TEC-systemet fungerer som en galning mens jeg spikrer gasspedalen til gulvet. Kreftene overføres til asfalten uten problemer og hele bilen føles kontrollert. Maskineriet suser av gårde ettersom lyden blir mer og mer intens. Hele opplevelsen er faktisk så spesiell at jeg for en kort stund glemmer helt at denne bilen er tjue år gammel. Enhver forretningsmann vil vite at hvis konkurrenten har et dårligere produkt enn deg, har du en klar fordel. Men slik gikk det ikke for Honda. Selv om Ferrari 348 krevde månedlig vedlikehold hos mekanikeren, var det fortsatt en Ferrari. Den gang kunne bare det faktum at du eide en Ferrari få deg med på VIP-festene. En Honda NSX kunne ikke engang skaffe deg en gratis fadol på Ferry Inn. Av samme grunn endte fabrikken opp med å produsere kun 18.000 NSX-er fra 1990 til 2005. I samme periode solgte Ferrari over 37.000 eksemplarer av 348, 355 og 360. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre