22. november, 2024

Test: Honda NSX – Japans Ferrari

Kun tillatt å bygge av ansatte med minst 10 års erfaring På Ferrari-fabrikken introduserte de samtidig sin nye 348 med frekke Testarossa-gjeler og et firkantet utseende. Dessverre var ikke motorjournalistene spesielt begeistret for den ville, italienske hingsten. Spesielt klaget de på ustabilitet i høy hastighet, samt en tendens til å gjøre kona din om til enke hvis du slipper gassen rundt hjørner. I tillegg var det den lamme kvalitetsfølelsen. Honda NSX var i likhet med Ferrari håndbygget, men kun ansatte med mer enn ti års erfaring fikk komme tett på den japanske superbilen. Hvorvidt Ferrari kort etter samme regel er ekstremt tvilsomt. Faktisk var det så ille hos Ferrari at da Luca di Montezemolo satte popoen sin i sjefsstolen og fikk utdelt en 348, tilkalte han umiddelbart sin nye stab til en glideball. Han forklarte de ansatte at han var ekstremt misfornøyd med bilen, og at det var noe av det verste arbeidet som noen gang hadde båret en springende hingst på panseret. Ryktene sier at han fikk en NSX sendt over fra Japan og ba ingeniørene sine bruke den som mål for etterfølgeren 355. Honda hadde vunnet, men seieren skulle bli bittersøt. V-TEC-systemet er for vilt jeg oppdager det rotete feltet som starter ved 8000 rpm og kaster den ultrapresise girspaken ned i andre gir. Endelig. Superbilen er vekket til live. Det er i denne delen av revolusjonsskalaen det er full verdi for pengene. Gjennom de lange skarpe kurvene kan du enkelt holde pedalen nede, mens du i de små skarpe balanserer den på grensen gjennom den deilige styringen. V-TEC-systemet fungerer som en galning mens jeg spikrer gasspedalen til gulvet. Kreftene overføres til asfalten uten problemer og hele bilen føles kontrollert. Maskineriet suser av gårde ettersom lyden blir mer og mer intens. Hele opplevelsen er faktisk så spesiell at jeg for en kort stund glemmer helt at denne bilen er tjue år gammel. Enhver forretningsmann vil vite at hvis konkurrenten har et dårligere produkt enn deg, har du en klar fordel. Men slik gikk det ikke for Honda. Selv om Ferrari 348 krevde månedlig vedlikehold hos mekanikeren, var det fortsatt en Ferrari. Den gang kunne bare det faktum at du eide en Ferrari få deg med på VIP-festene. En Honda NSX kunne ikke engang skaffe deg en gratis fadol på Ferry Inn. Av samme grunn endte fabrikken opp med å produsere kun 18.000 NSX-er fra 1990 til 2005. I samme periode solgte Ferrari over 37.000 eksemplarer av 348, 355 og 360. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre

Latest

Don't miss

Tesla dobler kraften fra Supercharger-ladestasjoner

Tesla åpnet den første såkalte V4 Supercharger i Danmark...

Nytt forslag: «Bilister må forbys å kjøre fort over 30 km/t»

Alle bilister skal forbys å kjøre over 30 km/t...

BMW har mistet det store problemet med forbrenningsmotoren

BMW kan ha mistet årsaken til et av forbrenningsmotorens...

Forsker foreslår at alle elbiler må ha en ny knapp

Buttons gjør comeback i nye biler. Snart kan det...

Elbiler må ikke være så dyre, sier Volkswagen-sjef

Elbiler må ikke koste mer enn bensin- og dieselbiler...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla har igjen flest feil for periodisk syn

Bare fordi det er mange av dem er ikke nødvendigvis bra. Ikke engang i visningshallene, der Tesla-modellen presterer dårligst visuelt, sier Tüv. Tesla Model...

Ledelsen til kinesiske elbiler hører fortiden til, sier Renault

Forspranget som de kinesiske elbilene kan ha hatt, har de europeiske merkene allerede tatt igjen, sier Renault-direktør Luca de Meo. Renault-direktør Luca de Meo...

Lotus slipper taket for å kun bygge elbiler

Kinesisk-eide Lotus fortalte verden i 2021 at merket kun vil bygge elbiler senest innen 2028. Slik er det ikke lenger. Lotus slipper taket for...

En billett til Formel 1-løpet koster over 7 millioner DKK

Den dyreste billetten til Formel 1-løpet i Las Vegas koster over 7 millioner DKK. Men da er også en Aston Martin inkludert i prisen....

Alle nye biler må ha denne begrenseren fra 2025

En ny FN-rapport konkluderer ikke overraskende med at risikoen for å gjøre feil bak rattet øker med alderen. Nå får alle nye biler en...

Toyota nekter å gi opp – med tanke på dieselhybrid

Japanske Toyota tenker ikke så mye på tanken om at elbiler skal ta over hele markedet. Så nå vurderer merket en dieselhybrid. Toyota vurderer...

Tre ansatte i Hyundai ble drept under miljøtest på bilfabrikk

Sørkoreanske myndigheter har satt i gang en etterforskning etter at 3 ansatte ble drept på en Hyundai-fabrikk. Ulykken skjedde under en miljøtest. Tre ansatte...

Formel 1-kor frykter bare Kevin Magnussen

Kevin Magnussen er den eneste på banen som Williams' Alex Albon frykter å se i sidespeilene sine ute på Formel 1-banene. Alex Albon er...

Jaguar-sjefen bak ny logo nekter for narkotikabruk

Jaguar har fått ny logo. Det burde være nok til å redde merket når eller hvis produksjonen gjenopptas i 2026. Jaguar satser på at...

Volvo skroter helt spesiell bensinmotor

I flere år har Volvo bygget bensinmotorer med både den ene og den andre typen trykklading. Men nå er det slutt med kompressor og...

Forskere har lært rotter å kjøre bil

Et team av forskere har lært noen rotter å styre og bremse biler. Forsøket viste også at rotter som synger alene er mindre stresset....

Han vil ha 280.000 kroner for den 27 år gamle Nissan-logoen

En eBay-bruker vil ha hele 280.000 kroner for denne 27 år gamle Nissan-logoen. Hvis det er ekte, hvis det bare er 43 andre kopier....