20. september, 2024

Test: Supra Mk.IV – Toyotas siste actionhelt

Toyota Supra symboliserte hva en Porsche 911 er i dag: den trygge, pålitelige og brukbare sportsbilen med innebygd voldsomhet pakket inn i et elegant design.

Faen det! Vi slipper å betale for bensinen selv», ropte Flemming og sparket ned gasspedalen. I passasjersetet ble hodet mitt kastet inn i hodestøtten bak meg, skriver Bil Magasinet . Håret sto loddrett ut av targataket, og et rasende sus overdøvet alt annet enn Flemmings rop. Den solgrå Toyota Supra eksploderte i et foroverspark jeg overhodet ikke var forberedt på, og akkurat der på den motbydelige nordtyske motorveien virket akselerasjonen astronomisk. Dette var noe av det villeste jeg hadde prøvd etter å ha jobbet to år i Bil Magasinet. TOPPEN AV TOYOTAS HISTORIE Episoden fant sted i september 1993, og bilen var den helt nye Toyota Supra, som hadde blitt presentert i sin fjerde generasjon. Flemming var daværende informasjonssjef for Toyota Danmark, som hadde invitert Bil Magasinet til presentasjonen, som fant sted i Hamburg-området. Flemming ble senere direktør hos Toyota og deretter Peugeot i Danmark, så Supra-presentasjonen var neppe toppen av karrieren. I ettertid var det toppen av Toyotas historie, i hvert fall sett fra øynene til en dansk bilentusiast. Førersetet var Toyota egentlig med lav sittestilling, høy midtkonsoll og turteller montert midt i synsfeltet. Toyota var blant de første som brukte et sekvensielt turbosystem, og jobbet med et utspekulert system som satte pumpehjulene til turbo nummer to i rotasjon før den måtte prestere. NÆMSTE KONKURRENT: HONDA NSX Den hørte du imidlertid ikke noe om i kupeen, og heller ikke den 3-liters rekkesekseren bråket unødvendig mye. Det var fordi motorlyd ble en salgsparameter i seg selv. Null til 100 km/t var over på ville 5,1 sekunder. Den nærmeste konkurrenten, Honda NSX, introdusert tre år tidligere i 1990, tok hele 5,9 sekunder, og Porsche 911 klarte heller ikke følge med. Likevel var Supra en godmodig skapning i lave hastigheter. Villskapen utviklet seg lineært sammen med gasskabelen uten turbo-tau og med roen som den skikkelige kabinen ga allerede før bilen ble startet. Supra var virkelig en fremtredende i Toyotas modellutvalg. Ja, det var Celica-modellene som Toyota herjet i den internasjonale rallyscenen med på 90-tallet, men med Supra i fjerde generasjon var det Toyota som satte standarden for en vakker og nyttig superbil. Etter motorveituren utenfor Hamburg sto Toyota Supra foran trommelgarasjen min. Faktisk var den til og med foran daværende Porsche 911, foran den delikate og upålitelige Ferrari 348, foran Jaguar XJ220 med de dårlige bremsene og ved siden av Bugatti EB110 som jeg hadde testet. Toyota Supra var selve symbolet på hva en Porsche 911 er i dag: den trygge, pålitelige og brukbare sportsbilen med innebygd voldsomhet pakket inn i et elegant design – om enn med en gigantisk hekkspoiler som delte vannet. Mens designen til europeiske og amerikanske biler ofte tilskrives én person, har ingen andre enn Toyota som merke erkjent. design av Supra- modellen fra 1992. Faktum er at selv om en bils design ofte tilskrives én person, er det alltid et større team bak. 20 ÅR SENERE Denne erkjennelsen er grunnleggende i japansk industri, og det er grunnen til at den vellykkede Supra-designen ikke tilskrives én mann, men til et team – Toyotas team. Det var en unik bil og kronen på verket for det stadig fremadstormende japanske bilmerket. Supraen var en hit fra første sekund og traff blink på en måte som merket ikke har oppnådd siden. Godt 20 år senere ser jeg på en solgrå Supra igjen. Nå med antrasittgrå hjul og lakk i en litt mørkere nyanse. Hjulene i TTE-design avslører at Stefan, som eier bilen, har gjort som praktisk talt alle andre Supra-eiere: Optimalisert beistet litt. Det ville vært helligbrøde i 1993. En Supra var perfekt slik den sto. Men potensialet til bilen understrekes av det faktum at den helt siden presentasjonen har vært gjenstand for kontinuerlig utvikling av både Toyota selv via Toyota Team Europe, TTE, og Toyota Racing Development, TRD. GATEBILER MED 1600 HK Men utallige motortunere verden over har også gjort sitt for å tvinge ekstra kraft ut av de rette sekserne. Den 3-liters rekkemotoren er spesielt enkel å tune inn, og det finnes gatebiler med opptil 1600 hk. Det uunngåelige resultatet er at det er svært få originale biler igjen. Kanskje er det derfor det uoriginale har blitt anerkjent som akseptable løsninger. I Supras tilfelle kan det skyldes ønsket om flere hestekrefter, men for mange Supra-eiere handler det også om å oppdatere den skuddsikre Supraen til moderne standarder. Det har også vært Stefans mål. I 2006 kjøpte han en Supra med manuell girkasse som var så original som mulig. Denne typen finnes i Japan, og med profesjonell hjelp tok han med seg en fin, original modell med 83.000 km på kilometertelleren til Danmark via England. I tillegg til at rattet er til høyre, avsløres det japanske opphavet ved at bilen har fast tak. Klikk 'NESTE SIDE' for å lese videre

Latest

Don't miss

Toyota Prius setter verdensrekord for lavt drivstofforbruk

Amerikaneren Wayne Gerdes har lykkes i å slå Toyotas...

Brukte elbiler taper verdi 6 ganger raskere enn disse bilene

Brukte elbiler som Tesla Model 3 og Nissan Leaf...

Magnussen vinner viktig løp i Italia

15 år gamle Luca Magnussen sikret seg en av...

Ny EU-vedtak kan gjøre Tesla billigere i Danmark

EU har angivelig justert tariffene unionen vil ramme kinesiskbygde...

Oppsagt Volkswagen-sjef skjeller ut Tesla: «De gjør for lite»

Selv fikk han sparken som administrerende direktør i Volkswagen....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM-mannen blir ekspert på populært dansk TV-program

Det er nye ansikter i «Luxusfelden». Programmet, som avslører deltakernes dårlige økonomi, har nå en FDM-mann som ekspert. FDMs såkalte forbrukerøkonom er nå også...

9000 bileiere taper saken – får ikke 1 milliard fra Volkswagen

I et gruppesøksmål mot norske Volkswagen hadde 9.000 bileiere håpet å få opp mot én milliard danske kroner i erstatning. Nå har de tapt...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot tilsvarende 20 millioner danske kroner på grunn av ulovlig chiptuning. Amerikanske Cobb Tuning er dømt...

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier. I en større undersøkelse fra...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye utslippsregler nå. Men det er direkte dumt, sier Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares. Mens bilprodusentens organisasjon...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler over hele verden. Det tok tyskerne 2 år å oppdage feilen bak. BMW er i...

Jakob sykler etter 29 år: Delt gal karusell på TikTok

Den 29 år gamle mannen, som ble siktet for 38 tilfeller av galskap, delte alt på TikTok. Dypt forkastelig, sier Råd for trygg trafikk-direktør...

Ny Mercedes-fabrikk truet – taper milliarder i statstilskudd

Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa. Mens svenske Northvolt sliter med å overleve, trekker Italias regjering støtten til Mercedes og Stellantis...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt om salg av elbiler. Tallene i Europa er helt annerledes enn her i Danmark. August...

England forbyr diesel- og bensinbiler fra 2030 – igjen

Den nåværende regjeringen i England har trukket tilbake en tidligere utsettelse av forbudet mot nye diesel- og bensinbiler. Nå gjelder den igjen i 2030....

Sverige vil forby den helt spesielle korkortregelen

I Sverige er det mulig å hoppe over en korlærer. Dette krever imidlertid en spesiell godkjenning. Den godkjenningen må godkjennes nå, mener Samferdselsetaten. Svenskene...

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...