DE ITALIENSKE RIVALENE Chassiset ble designet for รฅ hรฅndtere de mange kreftene som racingversjonen ville fรฅ โ fordi bare smรฅ deler skilte gatebilen fra raceren. Giorgetto Giugiaro hos ItalDesign skjerpet profilen til konseptbilen slik at M1 kunne kile seg inn mellom eksotiske ting som Lamborghini Countach og Ferrari 512 BB. Karosseriet var utelukkende laget av glassfiber og ble bygget utenfor byen. Bare hjertet kom fra Tyskland. Der de italienske konkurrentene var utstyrt med V12-motorer, valgte BMWs legendariske motordesigner, Paul Rosche, รฅ videreutvikle den 6-sylindrede rekkemotoren fra 3.0 CSL ยซBatmobileยป utviklet for IMSA-lรธp og senere Le Mans. CLAES Sร
EN HVIT M1 SOM EN 15-ร
RING Mens vi triller rolig av gรฅrde inn i den lune sommerkvelden, blir jeg fortalt historien om hvordan en av disse ultrasjeldne sportsbilene havnet i Danmark. Mest overraskende er eieren Claes egentlig en Porsche-mann med en hardkokt Porsche 996 GT3 som lรธypebil, men i 1981 ble kimen til M1-drรธmmen lagt. Som 15-รฅring sรฅ han en hvit BMW M1 med den klassiske M-bokstaven buldre nedover Strandboulevarden i Kรธbenhavn. En forelskelse som blusset opp mange รฅr senere da han sรฅ en racing M1 erobre Oldtimer Grand Prix pรฅ Nรผrburgring. Klikk "NESTE SIDE" for รฅ lese videre