DE ITALIENSKE RIVALENE Chassiset ble designet for å håndtere de mange kreftene som racingversjonen ville få – fordi bare små deler skilte gatebilen fra raceren. Giorgetto Giugiaro hos ItalDesign skjerpet profilen til konseptbilen slik at M1 kunne kile seg inn mellom eksotiske ting som Lamborghini Countach og Ferrari 512 BB. Karosseriet var utelukkende laget av glassfiber og ble bygget utenfor byen. Bare hjertet kom fra Tyskland. Der de italienske konkurrentene var utstyrt med V12-motorer, valgte BMWs legendariske motordesigner, Paul Rosche, å videreutvikle den 6-sylindrede rekkemotoren fra 3.0 CSL «Batmobile» utviklet for IMSA-løp og senere Le Mans. CLAES SÅ EN HVIT M1 SOM EN 15-ÅRING Mens vi triller rolig av gårde inn i den lune sommerkvelden, blir jeg fortalt historien om hvordan en av disse ultrasjeldne sportsbilene havnet i Danmark. Mest overraskende er eieren Claes egentlig en Porsche-mann med en hardkokt Porsche 996 GT3 som løypebil, men i 1981 ble kimen til M1-drømmen lagt. Som 15-åring så han en hvit BMW M1 med den klassiske M-bokstaven buldre nedover Strandboulevarden i København. En forelskelse som blusset opp mange år senere da han så en racing M1 erobre Oldtimer Grand Prix på Nürburgring. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre