FLOPPET Pร
RACEBANEN M1 floppet pรฅ racerbanen fordi den aldri spilte rollen den var tiltenkt. Den enorme logistiske oppgaven med รฅ sette sammen M1-ene rundt i Italia og til slutt sende dem til BMW Motorsport GmbH for finjustering ble sรฅ kostbar at BMW stoppet produksjonen etter 392 gatebiler, 48 racerbiler og fem prototyper. Selv om det var hรธyeste mote, kjรธpte ABBA f.eks. to stykker, og et tysk bilmagasin mรฅlte den som Tysklands raskeste bil med en toppfart pรฅ 264,7 km/t pรฅ toppen, sรฅ kundene vil heller ha de raskere superbilene fra Italia. Fรธlgelig ble BMW Motorsport GmbHs budsjett kuttet med 75 prosent av ledelsen, og Jochen Neerpasch, som fortsatt drรธmmer om Formel 1, gikk videre til Talbot i 1979 for รฅ starte opp sitt F1-team. BMW M1 har aldri fรฅtt den รฆren den fortjener for dagens lรธpske priser. Den ble introdusert for 100 000 D-Mark uten avgift โ tilsvarende fire nye BMW 323i. I dag selges de fineste eksemplene til utlandet for over 5 millioner DKK. Men BMW M1 er mye mer enn en investering. Det er den hellige gral for BMW-fans. Det er den fรธrste gatebilen fra BMWs M-divisjon, og den forteller en unik historie om en sjef med en sรฅ lidenskap for motorsport at han uten รฅ nรธle drar til utlandet for รฅ fรฅ tak i den beste raceren, som flopper stygt pรฅ racerbanen, men kaster en fantastisk gatebil. i sin egen rett. BMW M1 1980 Motor R6, 3.453 cm3, 24V Ytelse 277 hk ved 6.500 o/min 330 Nm ved 5.000 o/min Toppfart 262 km/t 0-100 km/t 5,6 sek. Klikk 'NESTE SIDE' for รฅ lese videre