FLOPPET PÅ RACEBANEN M1 floppet på racerbanen fordi den aldri spilte rollen den var tiltenkt. Den enorme logistiske oppgaven med å sette sammen M1-ene rundt i Italia og til slutt sende dem til BMW Motorsport GmbH for finjustering ble så kostbar at BMW stoppet produksjonen etter 392 gatebiler, 48 racerbiler og fem prototyper. Selv om det var høyeste mote, kjøpte ABBA f.eks. to stykker, og et tysk bilmagasin målte den som Tysklands raskeste bil med en toppfart på 264,7 km/t på toppen, så kundene vil heller ha de raskere superbilene fra Italia. Følgelig ble BMW Motorsport GmbHs budsjett kuttet med 75 prosent av ledelsen, og Jochen Neerpasch, som fortsatt drømmer om Formel 1, gikk videre til Talbot i 1979 for å starte opp sitt F1-team. BMW M1 har aldri fått den æren den fortjener for dagens løpske priser. Den ble introdusert for 100 000 D-Mark uten avgift – tilsvarende fire nye BMW 323i. I dag selges de fineste eksemplene til utlandet for over 5 millioner DKK. Men BMW M1 er mye mer enn en investering. Det er den hellige gral for BMW-fans. Det er den første gatebilen fra BMWs M-divisjon, og den forteller en unik historie om en sjef med en så lidenskap for motorsport at han uten å nøle drar til utlandet for å få tak i den beste raceren, som flopper stygt på racerbanen, men kaster en fantastisk gatebil. i sin egen rett. BMW M1 1980 Motor R6, 3.453 cm3, 24V Ytelse 277 hk ved 6.500 o/min 330 Nm ved 5.000 o/min Toppfart 262 km/t 0-100 km/t 5,6 sek. Klikk 'NESTE SIDE' for å lese videre