Kun 20 600 km på kilometertelleren Det gjør selvsagt mye for totalopplevelsen at den 20 600 km gamle bilen på bildene her er som ny, både visuelt og mekanisk. Den er helt stabil på veien og reagerer med en presisjon som gjør den til en ekstremt sensuell opplevelse. Romantikere vil påpeke at det var essensen av Enzo Ferraris bilfilosofi: Den intense dynamikken i et effektivt og vakkert karosseri. på bekostning av praktisk og komfort. Sannheten er at F40 er den siste bilen Enzo selv hadde hendene på, og i ekte Ferrari-ånd ble den opprinnelig utviklet for racing. Eller rettere sagt, forgjengeren var det. Ferrari 288 GTO ble utviklet for gruppe B-løpet i 1984, hvor den måtte ta på seg Porsche 959. Den krevde 200 homologeringsbiler, men da Ferrari endelig var klar i 1986 med fem evolusjonære modeller utviklet for racing, ble klassen avviklet. . Også tilgjengelig som LM-racer Ferrari bestemte seg for å gjøre det beste ut av situasjonen ved å lage et nytt karosseri for teknikken, og det ble F40, som fikk navnet sitt fra Ferraris 40-årsjubileum. Og heldigvis ble sentermotorsportsbilen fullstendig snytt på baneasfalt. Allerede i 1989 rullet en F40 LM ut av gropene i GTO-divisjonen i den amerikanske IMSA-lobserien. I 1994 debuterer F40 i Le Mans, men må dessverre gå fordi de 24 timene er over. F40 vant Le Mans til og med 1996, og siste tapping av bilen ga 700 hk. Klikk 'NESTE SIDE' for å lese mer