Kun 20 600 km pรฅ kilometertelleren Det gjรธr selvsagt mye for totalopplevelsen at den 20 600 km gamle bilen pรฅ bildene her er som ny, bรฅde visuelt og mekanisk. Den er helt stabil pรฅ veien og reagerer med en presisjon som gjรธr den til en ekstremt sensuell opplevelse. Romantikere vil pรฅpeke at det var essensen av Enzo Ferraris bilfilosofi: Den intense dynamikken i et effektivt og vakkert karosseri. pรฅ bekostning av praktisk og komfort. Sannheten er at F40 er den siste bilen Enzo selv hadde hendene pรฅ, og i ekte Ferrari-รฅnd ble den opprinnelig utviklet for racing. Eller rettere sagt, forgjengeren var det. Ferrari 288 GTO ble utviklet for gruppe B-lรธpet i 1984, hvor den mรฅtte ta pรฅ seg Porsche 959. Den krevde 200 homologeringsbiler, men da Ferrari endelig var klar i 1986 med fem evolusjonรฆre modeller utviklet for racing, ble klassen avviklet. . Ogsรฅ tilgjengelig som LM-racer Ferrari bestemte seg for รฅ gjรธre det beste ut av situasjonen ved รฅ lage et nytt karosseri for teknikken, og det ble F40, som fikk navnet sitt fra Ferraris 40-รฅrsjubileum. Og heldigvis ble sentermotorsportsbilen fullstendig snytt pรฅ baneasfalt. Allerede i 1989 rullet en F40 LM ut av gropene i GTO-divisjonen i den amerikanske IMSA-lobserien.
I 1994 debuterer F40 i Le Mans, men mรฅ dessverre gรฅ fordi de 24 timene er over. F40 vant Le Mans til og med 1996, og siste tapping av bilen ga 700 hk. Klikk 'NESTE SIDE' for รฅ lese mer