Toyotas amerikanske museum har angivelig ikke bruk for verdens raskeste Prius lenger. Derfor har den nå havnet på et søppelplass i Dallas, Texas.
Et stykke verdenshistorie på fire hjul må gjøres.
Toyotas museum i USA har visstnok bestemt seg for det. Japansk Nostalgic Car kan uansett dokumentere at verdens raskeste Prius har havnet på en søppelplass i byen Dallas.
Det finnes også en Cressida fra 1978, som tilhører museet i California. Men nå skal begge bilene gjøres om til blikkbokser. Kan være.
For på Jalopnik har Toyota i USA blitt bedt om å svare på hvorfor i all verden de to bilene, og da spesielt Prius, har havnet der.
LES OGSÅ: Kong Frederiks venn dømt for galskap
At en Prius kan skape så mye oppstyr er fordi bilen ikke er en hvilken som helst Prius. Selv om den kanskje bortsett fra hjulene og bakkeklaringen faktisk ser ut som en hvilken som helst annen Prius som den så ut som rundt 2003.
I 2004 hadde den litt modifiserte Prius, som Toyotas ingeniører ikke gjorde annet enn hybriddelen av motoren på, en tur på Bonneville Salt Flats i Utah. Med andre ord som den første serieproduserte hybridbilen noensinne.
Men med en toppfart på 130,7 miles per time (210 km/t, red.), satte den fartsrekord. Så for en Toyota Prius. Hele 12 år måtte gå før Hyundai slo rekorden.
Men så gikk også en Ioniq hele 160,7 miles i timen. Det tilsvarer 258 km/t. Den raskeste bilen på saltflata er ikke en bil i det hele tatt. I hvert fall ikke en personbil.
ThrustSSC er i stedet to jetmotorer med hjul. Men det er også nok til en offisiell toppfart på 1.223,7 km/t over en distanse på 1 kilometer.
Les flere nyheter fra og om bilindustrien her!