Toyota har aldri trodd at elbiler er det eneste riktige. Men nรฅ nedgraderer japanerne sine salgsforventninger. Det gรฅr utover en ny fabrikk.
Det vil ikke vรฆre noen batterifabrikk i Fukuoka, Japan. I hvert fall ikke akkurat nรฅ.
Det har Toyota bestemt etter at merket senket forventningene til salget av elbiler.
Dette melder Nikkei Asia .
Ifรธlge media er Toyota fortsatt fast bestemt pรฅ รฅ bygge en fabrikk i Fukuoka. Men bilmerket er ikke lenger sรฅ sikre pรฅ at stedet bare vil spytte ut batterier.
Avgjรธrelsen kommer etter en revurdering av forholdet mellom hva Toyota kan produsere av elbiler og hva forhandlere rundt om i verden faktisk kan selge til kundene.
Tilbake i 2022 fortalte Toyota alle som ville lytte at merket ville bygge halvannen million elbiler innen 2026. Dette tallet ble senere kuttet til 1 million elbiler.
Og nรฅ sies det at Toyota har som mรฅl รฅ bygge 800.000 elbiler i lรธpet av neste รฅr. Japanerne er ikke de eneste som gjentatte ganger har mรฅttet justere forventningene til elbiler.
Volvo har flere ganger mรฅtte krype pรฅ kne og fortelle omverdenen at de ikke kan nรฅ sine egne mรฅl om kun รฅ selge elbiler.
Senest har det svensk-kinesiske merket mรฅttet innrรธmme at man i Australia ikke kan leve av kun รฅ selge elbiler.
โ Det er ingen vits i รฅ gรฅ videre med en strategi hvis forbrukerne vรฅre ikke er klare for det, sier Stephen Connor, direktรธr for Volvo Cars i Australia, til mediet Drive.
Inntil i fjor hรธst var Volvos globale mรฅl at elbiler skulle stรฅ for 100 prosent av salget innen 2030.
Men en ny sรฅkalt bรฆrekraftsrapport fra merket sier nรฅ at ยซde sikter mot salg av 90 til 100 prosent ยซelektrifiserteยป biler. Pรฅ denne mรฅten inkluderer merket ogsรฅ hybridbiler.