Nesten en million kilometer uten behov for større service. Det er det Toyota lover at merkets hydrogenlastebil kan gjøre.
Toyota har begynt å bruke nye hydrogendrevne lastebiler i California. De nye lastebilene vil operere i vanlig rute for Toyota som en del av et større pilotprosjekt.
Prosjektet handler om å gjøre Toyotas transport mer miljøvennlig. Lastebilene bruker brenselceller og slipper av samme grunn ikke ut annet enn vann.
De hydrogendrevne lastebilene er allerede grundig testet. Dette skjedde gjennom et pilotprogram for Toyotas egne ansatte, som i bredere forstand begynte å bruke dem.
Merket skriver dette i en pressemelding .
Snart vil lastebilene kjøre på en rekke faste ruter. Rutene går fra Long Beach havn til NAPCCs distribusjonssenter i Ontario, California. Det vil også være ruter til San Diego.
De nye lastebilene erstatter flere dieseldrevne lastebiler. De brukes for tiden til å utføre service på bilmerkets nordamerikanske delesenter i California.
Toyota brenselcelle- og hydrogenfyllestasjon
For å støtte den nye bilparken bygger Toyota en ny hydrogenfyllestasjon. Den er plassert på merkets reservedelssenter.
Bensinstasjonen bygges i samarbeid med selskapene Air Liquide og Iwatani. Stasjonen lover raskere drivstoffpåfylling enn tradisjonelle hydrogenstasjoner.
Hastigheten må samsvare med de raskeste dieselpumpene. Dette skal gjøre overgangen fra diesel til hydrogen enklere for sjåfører.
Toyota jobber også med å forbedre hydrogenteknologien selv. Tidligere i år annonserte de en ny generasjon drivlinje for tunge lastebiler.
Den kalles Gen 3. Den nye drivlinjen lover forbedringer på flere områder.
Japanerne er «allerede» i gang med tredje generasjon av hydrogenmotoren.
Holdbarheten skal ha doblet seg sammenlignet med tidligere versjoner. Drivstoffeffektiviteten har blitt forbedret med en faktor på 1,2. Kostnadene har også blitt betydelig redusert.
En viktig detalj er serviceintervallet. Den nye drivlinjen kan tilbakelegge 965 000 kilometer uten en større serviceoverhaling.
Jordan Choby, konserndirektør for drivlinjeteknikk hos Toyota, har allerede svært høye forventninger til de nye lastebilene.
– Hydrogen som drivstoff – og spesielt brenselceller – gir fordeler som kan skape positiv endring. Vi investerer i langsiktig suksess.
– Vi investerer i noe vi tror vil føre til bærekraftig vekst, både for vår drift og hele verdikjeden i transportsektoren, som fortsatt er i utvikling.
Den nye Gen 3-drivlinjen forventes å være klar i 2027 eller senere. Det vil være en sentral del av Toyotas større plan. Planen handler om å redusere CO2-utslipp fra forsyningskjeden.
Men vi trenger ikke å reise over Atlanterhavet for å finne en hydrogenidé med vind i seilene.
BMW får nå hjelp fra japanerne til å bygge sin første masseproduserte hydrogenbil, og EU har bestemt seg for å gjøre det ulovlig å ha hydrogenstasjoner mer enn 200 kilometer fra hverandre.
På denne måten vil hydrogenstasjonene, som ble stengt i Danmark i 2023, bli gjenopplivet. Les mer om planene her .