Det er ikke bare utslippene du skal holde øye med, nå er det helt nye regler for personbils bremselys i baklysene.
I løpet av sommeren har flere nye regler trådt i kraft for personbiler i EU. Den mest kjente er nok den nå obligatoriske fartsbegrenseren, men også bremselysene i baklysene har fått ny design.
Uansett er regelverket som bremselyset i baklysene nå skal forholde seg til, endret. I likhet med fartsbegrenseren trådte regelen i kraft 7. juli i år.
Det betyr at alle biler som er produsert for den datoen ikke trenger å overholde regelverket. Det motsatte er imidlertid tilfellet etter skjæringsdatoen.
Regelen innebærer at alle nye biler siden 7. juli 2024 er utstyrt med såkalt nødbremsesignal. Det betyr at baklysene må blinke på en helt bestemt måte når bilen bremser hardt nok.
LES OGSÅ: Så mye koster det å tilbakelegge 100 kilometer i elbil
Det opplyser det tyske departementet for digitalisering og transport.
Det nye nødbremsesignalet i baklysene skal gjøre det lettere for trafikk bakfra å se når en medtrafikant lenger fremme bremser hardt. Flere biler har allerede lignende systemer, men det er ikke for nå at det blir et krav for alle nye biler i alle EUs medlemsland.
Ifølge den tyske sammenslutningen av bilprodusenter VDA, som ellers krever at bensin og diesel basert på råolje skal forbys, skjer 17 prosent av alle trafikkulykker med drepte og skadde i forbindelse med påkjørsler bakfra. Dette er en av grunnene til det nye EU-kravet.
Det er mange nye regler. Det er bare ikke alltid at det kan implementeres i tide. Tidligere i år utsatte det danske transportstyrelsen et krav om alle kontrollhaller og kontroll av biler i Danmark. Men nå skal den være på plass fra 1. januar 2025. Les mer om den her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!