Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart.
Donald Trump lover å oppheve krav til elbiler umiddelbart i USA. Han har varslet at han vil avlyse reguleringer som pålegger bilprodusenter å senke utslippene og øke produksjonen av elbiler.
Et grep som markerer en klar politisk kursendring sammenlignet med den nå tidligere Biden-regjeringen.
– Vi kansellerer elbilmandatet umiddelbart, sa Donald Trump.
Den såkalte regelen fra Environmental Protection Agency (EPA) ble implementert under presidentskapet til Joe Biden.
Loven krevde at opptil 56 prosent av nye biler skulle være elektriske innen 2032. Trump har imidlertid uttalt at slike krav legger unødvendig press på bilprodusentene og truer arbeidsplasser i bransjen.
I sin innsettelsestale understreket Trump at han ønsker å beskytte den amerikanske bilindustrien. Han sa blant annet:
– Vi ønsker å redde bilbransjen vår og beholde tak for bilarbeiderne. Du kan kjøpe hvilken som helst bil du vil, og vi vil produsere flere biler enn noen gang før.
Samtidig annonserte Trump at USA vil investere i innenlandsk oljeproduksjon. Dette inkluderer gjenoppta oljeboring i Alaska og en planlagt nasjonal energinød for å øke produksjonen av fossilt brensel.
– Lev baby, lev… Vi har den største forsyningen av olje og gass i verden, og vi må bruke den, sa han.
Trump har også gjort det klart at USA vil forlate Parisavtalen. Avtalen ble tidligere sett på som et viktig skritt i kampen mot klimaendringene, men Trump hevder at den hemmer økonomisk vekst og skader amerikansk industri.
For den europeiske bilindustrien kan Trumps politikk få alvorlige konsekvenser. Han har annonsert straffetoll på utenlandske biler og andre varer for å beskytte amerikansk produksjon.
«Jeg vil umiddelbart overhale våre tollsystemer for å beskytte amerikanske arbeidere og familier», erklærte Trump.
Straffen kan potensielt ramme europeiske bilprodusenter hardt, ettersom de allerede står overfor økonomiske utfordringer og økende konkurranse fra asiatiske produsenter.
Denne beslutningen om å trekke USA fra krav til elbiler og internasjonale klimamål blir av noen sett på som en utfordring for den globale innsatsen mot klimaendringer. For Trump handler det imidlertid først og fremst om å sikre økonomisk vekst og arbeidsplasser i USA.
Donald Trump ser imidlertid ikke ut til å ønske å rokke ved én bestemt ting som forgjengeren bestemte seg for. Forbudet mot kinesiske biler, som ble vedtatt kort tid før maktskiftet, står fortsatt. Det forventes bl.a. å ramme Volvo og Polestar hardt. Selv om begge bilmerkene bygger biler i USA.