For andre år på rad topper Rivian listen over tilfredshet blant bileiere. Det ser helt annerledes ut for Volkswagen og Mercedes.
Mens hele 86 prosent av Rivian-eierne ville kjøpt en Rivian igjen, ser det dårlig ut for Jeep. Bare 51 prosent av bileierne ville kjøpt en slik bil igjen.
Mercedes går nesten like dårlig, og rangerer på 26. plass av 27 bilmerker i en stor tilfredshetsundersøkelse utført av American Consumer Reports.
Undersøkelsen er basert på data fra en undersøkelse blant 300.000 bileiere som har taklet problemer med bilene sine.
Volkswagen, som nettopp har kastet milliarder av kroner etter Rivian, kommer heller ikke godt i gang. Kun 54 prosent av merkets kunder kan tenke seg å kjøpe en ny modell fra Wolfsburg.
Chrysler, Nissan og til og med Audi kommer nesten like dårlig ut når du spør eierne hvor fornøyde de er med bilene sine. Ingen av de nevnte bilmerkene kan svinge seg opp til en tilfredshetsscore høyere enn 2 av 5.
Amerikanerne beregner tilfredshetsskåren ut fra fem parametere – nemlig; komfort, kjøreopplevelse, lagringsplass i kupeen, bilene i praktisk bruk og kostnader.
Bemerkelsesverdig nok får ingen av de 27 bilmerkene som er inkludert i undersøkelsen toppkarakterer i tre av fem kategorier. Selv om Rivian, Porsche, Volvo, BMW, Cadillac og Mercedes alle scorer toppkarakter når det kommer til komfort.
Consumer Reports bemerker også at det er flere merker som har én modell med høy score, mens Rivian har klart suksess med begge sine modeller – R1S og R1T.
Men de samme Forbrukerrapportene bemerker også at elbiler generelt har mange flere feil enn tilsvarende bensin- og dieselbiler. Les mer om det her .