Den amerikanske senatoren Elissa Slotkin ønsker å gi det amerikanske handelsdepartementet makten til å forby kinesiske biler. Og selv om biler allerede er i ferd med å bli forbudt.
Senator Elissa Slotkin vil gi det amerikanske handelsdepartementet makten til å forby kinesiske biler og deler av hensyn til nasjonal sikkerhet og data.
Senator Elissa Slotkin la fram et lovforslag i USA 10. april. Forslaget handler om kinesiske biler og trusselen som senatoren mener bilen utgjør for nasjonens sikkerhet.
Lovforslaget kalles Connected Vehicle National Secretary Review Act. Det er ment å gi det amerikanske handelsdepartementet mer makt. Departementet må kunne forby import av tilkoblede kjøretøy.
Dette melder CBS News .
Forbudet kan tre i kraft dersom bilene utgjør en sikkerhetsrisiko. Dette gjelder også enkeltdeler til biler fra Kina.
Elissa Slotkin er en tidligere CIA-ansatt og Pentagon-tjenestemann. Hun har lenge jobbet med saker som har involvert kinesiske biler. Hun mener et forbud er nødvendig fordi særlig kinesiske elbiler samler inn data om sjåfører.
Og hun er faktisk ikke alene om denne frykten. En svensk professor i cybersikkerhet advarte i fjor mot å fortelle hemmeligheter i Volvoer fordi merket eies av kinesiske Geely. Les mer om det her .
Slotkin ser en trussel mot USA og amerikanerne. Hun peker på data om mennesker og infrastruktur. Michigans bilindustri er også i fare, mener hun.
Lovens fokus og bakgrunnen for den
Lovforslaget fokuserer ikke på alle biler som er bygget i Kina. Biler fra f.eks. Ford, som produseres i Kina, er ikke hovedmålet. Fokuset er på varer fra kinesiske selskaper med bånd til landets regjering.
Forslaget ses i lys av handelspolitikken mellom USA og Kina. Den bygger på tidligere handlinger. Både Biden- og Trump-administrasjonen har undersøkt trusler fra kinesiske produkter.
Slotkin la frem et lignende lovforslag i 2024. På den tiden var hun medlem av USAs Representantenes hus. Arbeidet hennes med emnet er ikke nytt.
For øyeblikket selger ikke kinesiske bilprodusenter noen biler i USA. Merker som BYD og SAIC er ikke til stede på det amerikanske markedet. Nye tariffer gjør det enda mindre sannsynlig.
Noen mener regningen er unødvendig. Dette er fordi det ikke finnes kinesiske biler på markedet. Tollmurene er allerede høye.
Markedet for elbiler i USA og fremtiden
Lovforslaget kan ha begrenset praktisk betydning nå. Det er ingen direkte import å stoppe. Det blir sett på som et forebyggende tiltak.
Debatten om datainnsamling fortsetter. Motargumentet er at Kina kan skaffe data på andre måter. Biler er ikke den eneste veien til informasjon.
Situasjonen gjør at amerikanske forbrukere går glipp av produkter. Noen kinesiske biler blir sett på som gode alternativer. De er imidlertid ikke tilgjengelige i USA på grunn av handelspolitikk.