19. oktober, 2024

Uten statlige tilskudd kjøper svenskene 35 prosent færre elbiler

Selv om salget av elbiler i mai gikk opp sammenlignet med tidligere på året, var det 35 prosent bedre enn for bare ett år siden.

Elbilene er om kort tid inne i noe av en nedbremsing. For selv om de skatteplagede danskene ser snarveier til billige biler på den måten, har bilistene andre steder fått nok.

I Sverige er det imidlertid en generell nedgang i bilmarkedet. Mai måned var det høyeste antallet nye biler i år. Men det er fortsatt en generell nedgang på 12 prosent sammenlignet med året før.

Og ser man isolert på elbiler, har salget mellom periodene falt med hele 35 prosent. Ifølge den svenske utgaven av Auto Motor og Sport skyldes dette manglende skattelette.

Privatbilister i Sverige har i stor grad sluttet å kjøpe elbiler. I stedet er det private bedrifter og offentlige instanser som drar mesteparten av lasset.

LES OGSÅ: Toyota tror ikke dieselen dør – fortsatt aktuelt om 20 år

På den annen side er hybridene – inkludert de med kabel – en hit blant privatbilister. Den aldrende Volvo XC60 er fortsatt en stor hit på svenske rekorder, til tross for sin høye alder for en ny bil.

Som du bare trenger å se en gang på salgstallene for å se. Med 1.662 nye XC60 bare i mai måned, er ingen annen bil like populær i Sverige.

Faktisk er det hele 665 biler ned til nummer to på listen – Volvo EX40. Mens Tesla Model Y, som var Danmarks absolutt mest solgte bil i fjor, må ta til takke med tredjeplassen.

Den reduserte lysten på elbiler er imidlertid ikke bare et svensk fenomen. Uten statlig støtte vender også Europas største bilmarked ryggen til elbiler.

Måneden etter at Tysklands regjering trakk tilbake statstilskudd til splitter nye elbiler, stupte salget med over halvparten. Les mer om det her .

Frykten er den samme her hjemme. Både hos De Danske Bilimportorer og den delen av Dansk Industri som driver med bilindustrien, er det en bekymring at danskene vil miste interessen for elbiler med de planlagte avgiftsøkningene.

– I bransjen er vi bekymret for om vi kan opprettholde det høye salget av elbiler de neste årene. Registreringsavgiften ligger an til å øke på de aller fleste elbiler i 2026, sa direktør Thomas Sørensen tilbake i mars i år.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Renault risikerer å stenge, sier direktør

Spør du Renault-sjefen i Tyskland, står bilmerket i alvorlig...

BMW nekter å gi opp – selger bensinbiler etter 2035

Det er både prematurt og knekast for Kina å...

Staten inndrar Ferrarien for 4,5 millioner kroner

En av Danmarks ledende gale sjåfører mister nå den...

18-åringen får bot for feil alle sjåfører kan gjøre

En 18 år gammel kvinne måtte se natt til...

Tesla advarer ansatte: «I ender som Volkswagen»

Ved Teslas fabrikk i Tyskland brukte ledelsen produksjonen av...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

15 år gammel gutt siktet for hensynsløs kjøring i en svært liten bil

En 15 år gammel gutt er siktet for uaktsom kjøring etter å ha hatt en fartsgrense på over 150 kilometer i timen i tettbebyggelse...

BMW krever forbudet mot forbrenningsmotoren stanset

Stopp forbudet mot forbrenningsmotoren eller bli avhengig av Kina, sa BMW-sjef Oliver Zipse. Paris Motor Show er i full gang, og BMW-sjef Oliver Zipse...

En gang verdens første, finnes den ikke lenger i Danmark

Etter en periode på bare to år har den danske MG-importøren trukket verdens første elektriske stasjonsvogn fra programmet. Det samme er tilfellet i Norge....

77-åring fikk en regning på 105 000 DKK for lading av elbil

77 år gamle Göran Björstad fikk en regning på 105.000 kroner etter at han hadde ladet sin elektriske Kia. — Sånt skjer fra tid...

Hyundai Inster har fått danske priser – her er oversikten

Hyundai har offentliggjort de danske prisene på deres nye elbilmodell, INSTER, som lanseres i begynnelsen av neste år. Prisen starter på 179.995 DKK, og...

BMW nekter å gi opp – selger bensinbiler etter 2035

Det er både prematurt og knekast for Kina å kun selge elbiler i Europa i 2035, sier BMW-direktør Oliver Zipse. BMW vil ikke bidra...

EU vil tvinge Danmark til å reinstallere hydrogenstasjoner

Nye EU-krav er på vei, som gjør at Danmark blir tvunget til å reinstallere hydrogenstasjoner. Noe som ellers forsvant helt i fjor. Nye EU-regler...

Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil

34 prosent av tyske sjåfører som har valgt elbil har angret så mye at de har gått tilbake til bensin- eller dieselbilen. Tyskland er...

Politiet sier nei til elbiler: «Kan ikke tilbakelegge 150 kilometer»

Det vil ikke være elbiler i politiflåten. I hvert fall ikke i Sverige. Ingen bil kan rett og slett leve opp til kravene fra...

Motortilsynets kjempetabbe rammer bilistene igjen

Nok en gang har teknikken hos Motortilsynet medført unødig ulempe for de danske bileierne, som imidlertid ikke skal regne med en unnskyldning. De har...

Elektriske bilmerker okkuperer Bella Center: eCar Expo 2024

Europas største elbilmesse kommer til København med et imponerende utvalg av debutanter og spennende premierer. Når dørene åpnes til eCar Expo i Bella Center...

Peugeots neste elbil får firkantet ratt

Ingen fransk bilutstilling uten franske bilmerker. I år leverer Peugeot det kanskje mest futuristiske på hele Paris Motor Show. Et ratt er rundt. Med...