Elbiler er ikke nødvendigvis det eneste riktige hvis akselerasjon er det du er ute etter. I den sammenheng er den første 911-hybriden fra Porsche et monster.
Porsches nye 911 hybrid går fra 0 til 100 km/t på under 3 sekunder. Og den er – til tross for vekten fra forbrenningsmotoren – raskere enn mange rene elbiler.
Carrera GTS er den første versjonen av den nye 911 som mottar hybridteknologi. Uansett er dette bilen som Porsche er klar med først.
Bilen har to batteripakker utviklet i samarbeid med Rimac, som Porsche, på grunn av en forskjøvet avtale med Bugatti i 2021, delvis eier. Og omvendt.
Vel, tilbake til bilen. De to elmotorene er plassert henholdsvis på girkassen og inne i selve turboen på den nye 3,6-liters boxermotoren. Det siste gjør at turboene har ladetrykk umiddelbart.
LES OGSÅ: Enormt bilfirma permitterer 4300 personer – går frivillig konkurs
Det er også 150 newtonmeter å gi allerede ved tomgang. Hele hybridpakken er ekstremt kompakt, og totalt veier Carrera GTS 50 kilo sammenlignet med dagens modell, som snart er forgjengeren.
Totalt yter bilen 541 hestekrefter og et dreiemoment på 610 newtonmeter. Den 3,6-liters, 6-sylindrede bokseren har vokst med 0,6-liters slagvolum og kan faktisk flytte bilen ganske effektivt på egen hånd. Selve bensinmotoren yter 485 hestekrefter.
Til sammenligning byr dagens Carrera GTS, som må nøye seg med en 3-liters motor, på 481 hestekrefter.
Porsche vil ikke si noe om nøyaktig hvor rask den nye GTS Hybrid er. Bare at 0 til 100 km/t er over på "mindre enn 3 sekunder".
Prisene i Danmark starter på 2 454 900 DKK for 911 Carrera og 3 289 900 DKK for 911 Carrera GTS. Modellene kan oppleves på Porsche Center Aarhus og Porsche Center Copenhagen høsten 2024.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!