Volvos søstermerke Zeekr er til salgs for 39 milliarder kroner. Kjøperen er allerede funnet.
Bilprodusenten Geely Holding har lagt inn et offisielt bud på å kjøpe opp hele elbilmerket Zeekr, et av de nyeste søstermerkene til Volvo Cars.
Geely eier allerede 65,7 prosent av Zeekr. Men med det nye tilbudet på bordet, vil kineserne ha alt.
Merket har gått fra null til over 100 000 solgte elbiler på bare noen få år. Og planen er å etablere seg i Danmark i løpet av 2025.
Zeekr-aksjer er notert på New York-børsen. Og nå har aksjonærene ett valg, som kort sagt bare er én løsning.
Geely mener at Zeekr er verdt litt over 40 milliarder kroner. Hvis aksjonærene ikke ønsker pengene, kan de konvertere Zeekr-beholdningene sine til aksjer i Geely Automobile Holding.
Zeekr har allerede vært utsolgt én gang
Zeekr har en betydelig del av designavdelingen og produktutviklingen sin lokalisert i Gøteborg i Sverige. Men all produksjon foregår innenlands i Kina.
Nylig fusjonerte Zeekr med et annet bilmerke under Geely-paraplyen, Lynk & Co. Dette trekket var en del av en større strategi fra Geely, som allerede har gitt Volvo penger for Lynk & Co. Les mer om det her .
Målet er å skape sterkere enheter og utnytte synergier på tvers av konsernet. Oppkjøpet av Zeekr blir sett på som en del av den prosessen.
Li Shufu, hovedeier i Geely Group, mener at det hele er en ren vinn-vinn-situasjon for alle parter.
«I tråd med Taizhou-erklæringen vil den fortsatte integreringen av Geelys bilvirksomhet skape større teknologiske synergier», heter det i en noe blomstrende uttalelse fra Li Shufu.
Geelys fremtidsutsikter
Ifølge Li Shufu vil integrasjonen «øke lønnsomheten til alle konsernets eierandeler».
Han beskriver løsningen som gunstig for flere parter.
«Denne vinn-vinn-løsningen gir Zeekr-aksjonærene en premie for aksjepostene sine», sier han.
Løsningen gir også «langsiktig verdi for nye og eksisterende Geely Auto-aksjonærer», ifølge Li Shufu.
Bare med kontroll over Zeekr tror Geely tydeligvis at de kan bli en dominerende stemme i bilindustrien.
Morselskapet har tidligere absorbert hele Polestar, som Volvo solgte i fjor. Svenskekineserne håper imidlertid at Polestar kan bli en slags redning.
Volvo har mer enn bare problemer med å finne ut hva en ny fabrikk i Slovakia skal brukes til. Her håper den tilbakevendte direktøren Håkan Samuelsson at Polestar eller andre Geely-merker kan bevege seg over på noen av de kommende samlebåndene.