9. mai, 2025

Bilmerke lagt ut for salg for 39 milliarder

Volvos søstermerke Zeekr er til salgs for 39 milliarder kroner. Kjøperen er allerede funnet.

Bilprodusenten Geely Holding har lagt inn et offisielt bud på å kjøpe opp hele elbilmerket Zeekr, et av de nyeste søstermerkene til Volvo Cars.

Geely eier allerede 65,7 prosent av Zeekr. Men med det nye tilbudet på bordet, vil kineserne ha alt.

Merket har gått fra null til over 100 000 solgte elbiler på bare noen få år. Og planen er å etablere seg i Danmark i løpet av 2025.

Zeekr-aksjer er notert på New York-børsen. Og nå har aksjonærene ett valg, som kort sagt bare er én løsning.

Geely mener at Zeekr er verdt litt over 40 milliarder kroner. Hvis aksjonærene ikke ønsker pengene, kan de konvertere Zeekr-beholdningene sine til aksjer i Geely Automobile Holding.

Zeekr har allerede vært utsolgt én gang

Zeekr har en betydelig del av designavdelingen og produktutviklingen sin lokalisert i Gøteborg i Sverige. Men all produksjon foregår innenlands i Kina.

Nylig fusjonerte Zeekr med et annet bilmerke under Geely-paraplyen, Lynk & Co. Dette trekket var en del av en større strategi fra Geely, som allerede har gitt Volvo penger for Lynk & Co. Les mer om det her .

Målet er å skape sterkere enheter og utnytte synergier på tvers av konsernet. Oppkjøpet av Zeekr blir sett på som en del av den prosessen.

Li Shufu, hovedeier i Geely Group, mener at det hele er en ren vinn-vinn-situasjon for alle parter.

«I tråd med Taizhou-erklæringen vil den fortsatte integreringen av Geelys bilvirksomhet skape større teknologiske synergier», heter det i en noe blomstrende uttalelse fra Li Shufu.

Geelys fremtidsutsikter

Ifølge Li Shufu vil integrasjonen «øke lønnsomheten til alle konsernets eierandeler».

Han beskriver løsningen som gunstig for flere parter.

«Denne vinn-vinn-løsningen gir Zeekr-aksjonærene en premie for aksjepostene sine», sier han.

Løsningen gir også «langsiktig verdi for nye og eksisterende Geely Auto-aksjonærer», ifølge Li Shufu.

Bare med kontroll over Zeekr tror Geely tydeligvis at de kan bli en dominerende stemme i bilindustrien.

Morselskapet har tidligere absorbert hele Polestar, som Volvo solgte i fjor. Svenskekineserne håper imidlertid at Polestar kan bli en slags redning.

Volvo har mer enn bare problemer med å finne ut hva en ny fabrikk i Slovakia skal brukes til. Her håper den tilbakevendte direktøren Håkan Samuelsson at Polestar eller andre Geely-merker kan bevege seg over på noen av de kommende samlebåndene.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Her stuper bensinprisen – nærmer seg 9 kroner

Mens danskene må betale stadig mer i avgifter for...

SUV-er øker risikoen for død med 130 prosent

En ny studie fra Imperial College London viser at...

Toyota i nederlag – Kina tar over nok en bil

Kineserne er vanskelige å konkurrere med når det gjelder...

Nye fartskameraer blinker i en avstand på 1 kilometer

I England intensiverer politiet jakten på fartsovertredere. Det nye...

Formel 1-lag sparker trenere – men bare midlertidig

Alpine har fått nok av Jack Doohan. Og likevel....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Krise hos Volvo – salget av elbiler kollapser med 32 %

Satsingen på elbiler er ikke så populær som Volvo hadde trodd. Nå må bilmerket leve med at salget har stupt med 32 prosent. Geely-eide...

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA slår fast at Europas strømnett står i veien for spredningen av elbiler. Kapasiteten er truet,...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15 år vil e-drivstoff kunne bære seg selv, tror Gorm Ellegaard, som jobber med syntetisk bensin...

Bilgigant på knærne dropper fabrikk for 6,8 milliarder

Etter en brutt Honda-avtale og økonomisk motvind ser Nissan seg tvunget til å stanse en ny batterifabrikk verdt 6,82 milliarder kroner i Japan. Nissan...

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når du er utlending som oppholder seg ulovlig i landet, sier innvandrings- og integreringsminister Kaare Dybvad...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på vei at Maranello-merket kan løfte på sløret i år, sier sjefen. Ferraris første elbil er...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter. En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper de nå å betale store bøter for å overskride en ny CO2-grense. Bilmerker i EU...

USA vil fjerne alt stotte til elbiler

Republikanerne ønsker å fjerne den føderale støtten til elbiler som Ford Mustang Mach-E og Chevrolet Blazer EV. Støtten er på opptil 52 000 kroner...