Det var ikke uten grunn at Volkswagen sparket designsjef Jozef Kaban i januar 2023. Han gjorde bilene for kjedelige. Den nye mannen på embetet vil stramme inn.
Volkswagens designsjef Jozef Kaban rullet ut av fabrikkporten i Wolfsburg kort tid etter presentasjonen av konseptbilen ID.Life.
Allerede da sa de andre sjefene til Jozef Kaban, som siden har blitt ansatt for å designe MGs fremtidige biler, at slovakens dash var for kjedelig.
Og nå sier hans etterfølger, Andreas Mindt, at merket har tatt kritikken av ID-modellene ID.3, 4 og 5 til seg.
Det forklarer han i et intervju med Automobilwoche .
LES OGSÅ: Selvkjørende biler kan ikke se svinger i mørket, sier forskere
– Vi må være mer progressive når det kommer til design, forklarer Mindt.
Samtidig understreker han at dagene med å se tilbake på det historiske modellprogrammet for å finne inspirasjon til nye modeller er helt over. I hvert fall for Volkswagen.
Meldingen kommer fra Volkswagen i et forsøk på å imøtegå kritikken som spesielt de første elbilene i ID-serien har fått.
Selv internt hos Volkswagen har det vært misnøye med merkets design. Den tidligere designsjefen Jozef Kaban skal ha blitt skjelt ut av sjefdirektør Thomas Schäfer for sitt arbeid med konseptbilen, som siden har blitt ID.2. En bil som kommer til verden i 2025.
En ting er design, en annen ting er at Volkswagen faktisk hadde det travelt med å sende de første ID-bilene på gaten. For opptatt også.
En modell som ID.3 var full av feil da den kom på markedet. En rekke danske eiere klaget på dette. Blant annet. i DRs forbrukerprogram Kontanter. Også Volkswagen i Danmark måtte krype til korset.
– Vi har aldri noen gang lansert et produkt hvor vi har vært så plaget av feil ved første sending, sa daværende VW-direktør i Danmark Mads Nor Lauvring til media.