Volkswagen er nรฅ sรฅ presset pรฅ det kinesiske markedet at den ellers danskvennlige ID.4 reduseres til 140.000 kroner.
Volkswagen har satt ned prisen pรฅ elbilen til 140.000 kroner. Sรฅ langt er dette prisen for basismodellen pรฅ det kinesiske markedet.
Men fordi det pรฅgรฅr en vanvittig priskrig pรฅ det kinesiske markedet, utelukker det ikke ytterligere prisfall.
Dette melder CarnewsChina .
Prisfallet har imidlertid ogsรฅ blitt lagt merke til av den danske bransjeanalytikeren Rene Tonder. Pรฅ den annen side ser han ikke at den kinesiske priskrigen vil smitte over pรฅ Europa.
โ Jeg argumenterer ikke for at vi vil se nรธyaktig samme utvikling i Europa som i Kina, skriver Tonder i et innlegg pรฅ LinkedIn.
Den danske analytikeren mener kineserne fรธrer en 'last man standing'-krig mot hverandre. Sรฅ det er til slutt bare bilmerkene som er villige til รฅ investere mest penger i Kina.
โ Bilmerkene mรฅ ofre inntjening i en (lang) periode og i stedet ha som strategi rett og slett รฅ vรฆre en av de, kanskje relativt fรฅ, elbilprodusentene som er igjen nรฅr krigen er over.
ID.4 er imidlertid ikke den eneste modellen Volkswagen er villig til รฅ ofre inntjening pรฅ. Sรธstermodellen ID.4 Cross, som ogsรฅ er tilgjengelig i Danmark, er ogsรฅ satt ned til startprisen pรฅ 140.000 kroner.
Det er imidlertid ikke et mirakel av en bil du fรฅr for den slags penger. Batteripakken er relativt liten med 52,8 kWh.
Kinesernes egne rekkeviddeberegninger sier at det er nok til 425 kilometer pรฅ รฉn lading.
Men de dyrere modellene av bรฅde ID.4 og ID.4 Cross er ogsรฅ avviklet i Kina. Toppmodellen Smart Extreme Long Range kostet 211 888 yuan frem til denne uken.
Dette tilsvarer omtrent samme belรธp i danske kroner. Prisen er nรฅ 191.000 kroner.