Volkswagen-konsernet har godkjent en enorm avtale som betyr at merket vil få lisens til å bygge elbiler med solid state-batterier. En million av dem.
Volkswagen-konsernet har godkjent en kjempeavtale som i første omgang gir Volkswagen lisens til å bygge én million elbiler med solid state-batterier.
Batteriteknologi har flere ganger blitt varslet som den neste revolusjonen i elbilverdenen, og Toyota har i flere tiår hevdet at den var rett rundt hjørnet.
Men nå ser det ut til at tyskerne kommer først. I hvert fall for en faktisk serieproduksjon. Nyheten har Volkswagen selv offentliggjort i en pressemelding .
– Vi har samarbeidet med og testet QuantumScape prototypeceller i flere år nå, og vi ser frem til å bringe denne fremtidige teknologien inn i serieproduksjon, sier Frank Blome, direktør i Volkswagen-konsernets batteriselskap PowerCo.
LES OGSÅ: Bildesigner død – brutalt myrdet foran hjemmet sitt
At det nå foreligger en signert avtale kommer imidlertid ikke umiddelbart forbrukerne til gode – altså bilistene. For faktisk har Volkswagen ikke en gang ønsket å si hvilke biler som skal ha solid state-batteriene.
Men med avtalen har Volkswagen lisens til å produsere batterier med en samlet kapasitet på 80 gigawattimer per år. Det tilsvarer én million elbiler.
– Under den ikke-eksklusive lisensen kan PowerCo produsere opptil 40 gigawatt-timer (GWh) per år med QuantumScapes teknologi, med mulighet for å utvide opp til 80 GWh, nok til å utstyre cirka en million togvogner per år, skriver tyskerne .
Volkswagen eier allerede 22 prosent av den kriserammede svenske batteriprodusenten Northvolt. Her har BMW nylig revet en kontrakt verdt 14 milliarder danske kroner på midten, fordi de ikke lenger har tålmodighet eller tillit til at svenskene kan levere det lovede antallet batterier.
I tillegg til Volkswagens kontorer ved hovedkvarteret i Wolfsburg, spekuleres det for tiden intenst om Volkswagen er det neste bilmerket som trekker støtten fra svenskene. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her