Uten forbrenningsmotoren vil Volkswagen være i trøbbel. Rent økonomisk er det ikke mye å ta igjen i elbiler, sier utviklingssjef Kai Grünitz.
Uten forbrenningsmotoren vil Volkswagen være i trøbbel. Det er vanskelig for tyskerne å tjene penger på elbiler.
Faktisk vil utviklingssjef Kai Grünitz innrømme at det både er svært lite fortjeneste å hente på elbiler og at Volkswagen har vært «for entusiastiske når det kommer til elbiler».
Det forteller utviklingssjefen i et intervju med nederlandske Autovisie .
– Men vi er tydeligvis ikke de eneste (som har trodd for mye på elbilen, red.), sier Grünitz.
LES OGSÅ: VW ville ha 70.000 kroner fra Hans – nå er regningen forsvunnet
Og det har han rett i For i disse dager står bilmerkene nærmest på rekke og rad for å melde at de trekker tilbake tidligere mål for elbiler.
Senest har Audi måttet innrømme at du ikke klarer deg uten forbrenningsmotoren i 2033. Hos søstermerket Volkswagen har du allerede tatt konsekvensen.
I Wolfsburg er det allerede tatt 500 milliarder danske kroner fra en pool som ellers kun ville blitt brukt til elbiler. De pengene skal nå brukes til å utvikle «svært drivstoffeffektive hybrider».
Det er faktisk bak Volkswagen-konsernet at bilistene generelt vil ha hybrider. Men salgstallene er vanskelig å ignorere. Mens elbilene for 7. måned på rad uten statlig støtte opplever en stummende interesse, tar diesel-, bensin- og hybridbilene markedsandeler.
At Volkswagen nå skal bruke mye penger på å utvikle forbrenningsmotoren i en tid hvor EU holder fast ved et forbud mot teknologien fra 2035 betyr ikke at tyskerne har avskrevet elbilen.
Tvert imot sikter Volkswagen fortsatt mot bybilen OPP! får en etterfølger. I hvert fall prismessig. Tyskerne står fast på at de snart kan bygge en bil for 20.000 euro, tilsvarende 150.000 kroner. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her