Volkswagen-ledere må i fengsel for dieselgate

Tidligere Volkswagen-ledere er nå funnet skyldige i bedrageri etter den såkalte dieselgate-saken – saken kostet VW over 246 milliarder kroner .

Fire tidligere Volkswagen-ledere er funnet skyldige i bedrageri i forbindelse med den omfattende dieselskandalen dieselgate. To av dem skal i fengsel, mens de to andre får betingede dommer.

Dette er hva Der Spiegel skriver.

Saken gjelder manipulering av utslippsdata i dieselbiler, noe som ble oppdaget i USA for over 10 år siden. Etterspillet trakk imidlertid tråder helt til Europa.

Nå har retten i Braunschweig satt en stopper for et av de største søksmålene rettet mot den tyske bilindustrien.

Fengsel for tidligere utviklingssjefer hos Volkswagen

En tidligere leder for dieselmotorutvikling er dømt til fire og et halvt års fengsel. En annen tidligere leder med ansvar for bilenes elektronikk ble dømt til to år og syv måneders fengsel.

I tillegg ble en tidligere utviklingsdirektør dømt til ett år og tre måneders betinget fengsel. En fjerde leder fikk en betinget dom på ett år og ti måneder.

Ingen av de fire dømte har sonet fengselsstraffer tidligere. Ifølge forsvarsadvokatene deres erklærer de seg ikke skyldige.

I stedet kaller de seg syndebukker fordi «noen burde holdes ansvarlig» for selskapets omfattende svindel.

Dommen kommer etter nesten fire år med tautrekking

Rettssaken mot de fire mennene har pågått i nesten fire år. Påtalemyndigheten krevde straffer på mellom to og fire års fengsel. Ifølge aktor kunne bare én av dommene gjøres betinget.

Forsvaret, derimot, krevde tre frifinnelser og én advarsel.

Ifølge tyske medier valgte dommerne en mellomvei. Retten fant at de tiltalte hadde bidratt til å få bilene godkjent basert på manipulerte data. Det vurderes at de handlet med kunnskap om at bilene ikke kunne oppfylle gjeldende utslippskrav.

Dieselgate: Et dyrt kapittel for Volkswagen

Saken, som startet med avsløringer i USA, har kostet Volkswagen over 246 milliarder kroner, ifølge konsernets egne opplysninger.

Det er ikke bare søksmål som har kostet penger. Konsernet har også måttet tilbakekalle og oppdatere millioner av dieselbiler over hele verden. Samtidig stupte ryktet hans betraktelig, både i Tyskland og internasjonalt.

Administrerende direktør Martin Winterkorn trakk seg kort tid etter at skandalen kom frem i 2015. Det pågår fortsatt separate saker mot ham og flere andre tidligere ledere.

Flere søksmål mot Volkswagen-ledere venter

Selv om dommen i Braunschweig markerer slutten på én stor sak, er ikke den juridiske kampen over.

Ifølge en talsperson for retten i Braunschweig pågår fortsatt fire større saker. Totalt 31 personer er fortsatt siktet i ulike deler av rettssaken.

De kommende månedene vil vise om flere ledere vil bli dømt. Det er fortsatt usikkert om dagens dommer vil bli anket.

Volkswagen selv har forsøkt å gå videre. Konsernet investerer for tiden tungt i elbiler. Den nåværende ledelsen har imidlertid også erkjent at man ikke kan klare seg uten fossilbilene, som VW på mange måter fikk verdenssamfunnet til å vende seg mot. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Salget av elbiler faller i 14 av 21 europeiske land

Salget av elbiler er ikke hva det en gang...

McLaren bruker 29 millioner kroner på syntetisk drivstoff

Formel 1-teamet McLaren fyller ikke bare Formel 1-bilene sine...

Fisker stenger igjen – 7500 eiere mister forbindelsen

Etter Fiskers konkurs krangler eierne av Fisker Ocean og...

Dansk bilforhandler går med et tap på 51 millioner danske kroner.

Den tidligere danske bilimportøren KW Bruun kom ut av...

Kinesisk bilmerke legger ned virksomhet i Danmark

Hos Polestar i København har plassen blitt for begrenset....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Kinesiske bilmerker anklaget for å forfalske salgstall

Flere kinesiske bilmerker er nå anklaget for å manipulere salgstallene for å få dem til å se mye bedre ut enn de egentlig er....

Elbil må lades 12 ganger for å kjøre 1000 kilometer

Den nye Citroën e-C3 imponerer ikke nordmannen Bjorn Nyland, som måtte lade elbilen 12 ganger bare for å kjøre 1.000 kilometer. Den nye Citroën...

Volkswagens mestselgende produkt er et ferdigmåltid

Volkswagen selger biler, men i virkeligheten er karriretten deres langt mer populær. Nå er polsen, som selger mer enn 8 millioner stykker per år,...

Etter 3000 oppsigelser – Volvo stenger fabrikken

Produksjonen av elbilene Volvo EX90 og Polestar 3 er stanset ved Volvos fabrikk i South Carolina, USA. En viktig komponent fra en underleverandør mangler....

Bilgiganten får ny sjef – blør 870 millioner kroner

Informasjonsgiganten Stellantis har fått ny administrerende direktør. Det er Antonio Filosa som nå skal ha ansvaret for konsernets totalt 14 bilmerker. Filosa ledet tidligere...

Danmarks største messe for elbiler? Du finner den i Odense

Bilmessen i Odense er Danmarks største messe for elbiler, superbiler og mye mer – og den kommer sterkt tilbake med alt fra prøvekjøringer til...

Bilgiganten skal bruke 6 milliarder på nye V8-motorer

General Motors vil bruke 6 milliarder dollar på utvikling av sjettegenerasjons V8-motorer til Chevrolet Silverado og GMC Sierra til tross for tidligere utfordringer med...

BYD saksøkt for slavehandel – 31 ansatte delte ett toalett

Kinesiske BYD er saksøkt for menneskehandel og dårlige arbeidsforhold ved en ny fabrikk i Brasil. Aktoratet krever en halv milliard kroner. Sjokkerende anklager om...

Nicklas ble sjokkert: Tilhengerfestet koster 41 000 kroner

Nicklas Linder trodde han måtte betale svimlende 41.000 kroner for et tilhengerfeste til Range Roveren sin. Men selve løsningen har spart ham for en...

43 prosent av sjåførene vil nå velge å ikke kjøpe Tesla

Hele 43 prosent av elbileiere velger nå å ikke kjøpe Tesla på grunn av Elon Musks politiske handlinger, selv om Tesla Model Y fortsatt...

Victoria kjører en 34 meter lang lastebil: «Det er gøy»

Mot Victoria Deichmann. En av sjåførene som takler de nå lovlige 34,5 meter lange lastebilene. Nye regler åpner for rekordbrytende lastebilkonvoier. Victoria Deichmann er...

Danske e-sportslag: På vei mot global dominans?

Det føles som om det bare var kort tid siden verden besvimte av det danske Astralis-laget. Nå hadde det skjedd; Verden hadde vært vitne...