Volvo har tatt bilistene med storm i form av flere stasjonsvognmodeller. Men nå vet ikke merket i det hele tatt om kroppsformen vil overleve, sier landssjefen i England.
Volvos fremtid innen stasjonsvogner er usikker. Bilprodusenten har ennå ikke avklart om de vil konkurrere med modeller som VW ID.7 Tourer, Audi A6 e-tron Avant og BMW i5 Touring.
– Det er for tidlig å si noe om, sier Nicole Shaw, direktør for Volvo i Storbritannia.
I mars neste år presenterer Volvo sin nye, store elektriske sedan, ES90, som erstatter dagens S90. ES90 sies å være en romslig sedan. Av samme grunn forventer mange at det også kommer en stasjonsvogn som ligner på Volvo V90. Det er imidlertid langt fra sikkert.
Volvos administrerende direktør, Jim Rowan, har tidligere hintet om usikkerheten, som nå bekreftes av Volvo i England. Det kan bety et farvel til stasjonsvogner hos Volvo når de eldre V60- og V90-modellene fases ut.
LES OGSÅ: Ny bilgigant på vei – Nissan reddes av en konkurrent
– Det er for tidlig å si, da det bare er desember. I andre kvartal (av 2025, red.) har jeg kanskje en bedre følelse av hva det kan bli. Det er tross alt i elektrisk retning vi utvikler bilene, sier Nicole Shaw til Auto Express.
Tidligere var stasjonsvogner en sentral del av Volvos identitet. Men nå har andre produsenter kommet på banen. Volkswagen har ID.7 Tourer, BMW tilbyr i5 Touring og Audi har lansert A6 e-tron Avant. Samtidig er kombibiler et nedadgående segment og SUV-er dominerer markedet.
– Noe av det er ganske enkelt, og andre steder må man ta et valg. Og jeg får så mange e-poster som spør meg når noen skal lage en skikkelig elektrisk stasjonsvogn – hovedsakelig fra folk i Nord-Europa.
Men så sier du: 'Hva om vi gjorde det?' og spurte: "Hva om vi laget en langrennsversjon av den?"
Ville det være noe som fungerer i vårt modellprogram? Jeg skal ikke gi noe svar på det akkurat nå. Men jeg vil si at det er noe som er fornuftig for oss å se på, sa Jim Rowan tidligere til Autocar.