Kinesiske Geely Holding, som eier både Polestar og Volvo, har utviklet «superblad»-batteriet, som de lover vil vare i 50 år uten tap.
Bilkonsernet Geely Holding eier i dag alt fra Polestar til Volvo til Lotus. Men når kineserne ikke kjøper opp den europeiske parkeringsplassen, utvikler de seg.
Denne gangen batterier. Det såkalte Short Blade-batteriet består av litium, jern og fosfat. Altså et såkalt LFP-batteri som vi allerede kjenner fra flere biler i dag. Blant annet. Tesla og BYD bruker teknologien.
Bare ikke på samme måte som Geely nå hevder å kunne. Energitettheten i Short Blade er 192 Wh pr kilo. Dette skriver bilkonsernet i en pressemelding .
Til sammenligning har BYDs bladbatteri en energitetthet på 150 Wh pr kilo.
Men Geely tror den kan gjøre mer enn det. Kineserne sier at batterier varer i 50 år uten å miste noe. Det, hevder Geely, er det samme som en million kilometer.
LES OGSÅ: Polestar kom ut av 2023 med et underskudd på 10 milliarder danske kroner
Ladetiden er også betydelig raskere enn i dag. Geely hevder det tar 17 minutter å lade fra 10 til 80 prosent. Godt 17 minutter raskere enn det gjennomsnittlige LFP-batteriet som er tilgjengelig i dag.
Ved temperaturer ned til minus 30 grader Celsius har kineserne kommet til at Short Blade bare blir minimalt tregere ved et ladestativ. Her vil det ta ett minutt og 47 sekunder lenger å fylle batteriet med strøm fra 10 til 80 prosent.
Vi må vente til august med å finne ut hvilken bil Geely har tenkt å sette batteriet i først. Men kineserne sier allerede at det korte bladet vil være i stand til å motstå brann «og andre belastninger».
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!